Friendly-Workplace-2022
Aktualności Analizy

Cykl: Skuteczna Praktyka! Liczba benefitów ma znaczenie.

benefity pracodawca
Każdy HR-owiec z krwi i kości chce uszczęśliwić swoich pracowników. W końcu tym się zajmujemy.

Pewnie nie każdy się do tego przyzna, ale dodatkową motywacją jest, powodujący powszechny postrach, “rynek pracownika”. Pojęcie stało się jednym z najbardziej popularnych w prasie branżowej, a firmy rozpoczęły wyścig zbrojeń. Stąd też staramy się jak możemy, a nasza pomysłowość nie zna granic. Niestety jednak innowacyjne pomysły nie zawsze są odpowiednio dopasowane do firmy, a ilość proponowanych rozwiązań też niejednokrotnie wzbudza wątpliwości, bo w tym przypadku – więcej możliwości nie zawsze znaczy lepiej.

Jeśli chcesz żeby pracownicy byli usatysfakcjonowani oferowanymi w firmie benefitami, daj im jak najbardziej ograniczoną liczbę wyborów.

Pomyśl sobie o sytuacji, kiedy musiałeś zdecydować się na ubezpieczenie na życie. Na pewno starałeś się dokonać najlepszego wybory, więc analizowałeś różne opcje, firmy oraz zdobywałeś wiedzę na temat tajemniczo brzmiących pojęć. Wszystko po to, żeby dowiedzieć się, jak powinieneś zabezpieczyć siebie i swoją rodzinę. W pewnym momencie pewnie pojawił się mętlik w głowie i już wiedziałeś, że porównanie ofert nie będzie takie proste. W takim przypadku mogłeś podjąć decyzję szybko i oszczędzić swój czas –  na podstawie swojej szczątkowej wiedzy i intuicji. Mogłeś też poświęcić więcej energii na dokształcanie się, żeby zdecydować się na ofertę, która w danym momencie wydaje się być dla Ciebie najlepsza. Mogło się też zdarzyć tak, że w trakcie procesu zrezygnowałeś z podjęcia ostatecznej decyzji i przełożyłeś ją na za “jakiś” czas.

Jeśli wybrałeś opcję pierwszą, bądź drugą niezależnie od tego jak wiele czasu poświęciłeś na podjęcie decyzji, byłeś z niej mniej usatysfakcjonowany niż gdybyś miał jedynie dwie opcje wyboru. Bardzo możliwe też, że zdecydować na odłożenie tematu “na potem”. Badania wykazują, że nadmiar wyborów powoduje, że często decydujemy się na niepodejmowanie decyzji, nawet jeśli dokonanie wyboru jest w naszym interesie. Podobnie jest z benefitami – jeśli dajesz pracownikom dużą liczbę wyboru, zawsze będą mieli wątpliwości czy podjęli najlepszą decyzję, czy może inny benefit byłby bardziej satysfakcjonujący. W takiej sytuacji ludzie wyobrażają sobie korzyści, które wynikałyby z wyboru alternatywy. Przez to zaczynają żałować własnych decyzji. Co więcej koszt alternatywy, o którym mówi się sporo w ekonomii, powoduje, że wskutek podjęcia decyzji, potencjalnie tracą alternatywy, które byłyby możliwe gdyby podjęli inną decyzję. Wzrost liczby opcji powoduje, że oczekiwania względem podjętego wyboru wzrastają. W przypadku małej liczby opcji wyboru i osiągnięcia porażki, znacznie łatwiej pogodzić się z nią. W takim przypadku można skoncentrować się na czynnikach zewnętrznych, które są odpowiedzialne za niepowodzenie. Jednak w świecie nadmiaru wyboru, uniknięcie samoobwiniania się jest bardzo trudne.

Ankieta przeprowadzona na ponad 2000 amerykanów wykazała, że w typowy amerykanin w ciągu dnia podejmuje około 70 decyzji. To jest najlepszy dowód na to, że ludzie mają prawo być zmęczeni odpowiedzialnością. Dlatego część decyduje się na niepodejmowanie decyzji, nawet jeśli chodzi o ważne kwestie w naszym życiu. Dlatego HRowcu, jeśli zależy Ci na tym, żeby zabezpieczyć swoich pracowników i wspierać ich w różnych sferach życia, staraj się odpowiednio formułować różnice pomiędzy poszczególnymi możliwościami. Jeśli musisz dać wybór, staraj się zmniejszać liczbę grup do tych, które są niezbędne. Opisz je w konkretny sposób, który będzie rzeczywisty, dla odbiorców, tak, żeby byli w stanie wyobrazić sobie konsekwencje związane z poszczególnymi decyzjami. Jeśli to ułatwi wybór, zastosuj grafiki, prezentację, filmik – przekaz powinien umożliwić pracownikom ustalenie korzyści i konsekwencji. Jeśli możliwości wyboru wciąż jest za dużo, możesz pokategoryzować poszczególne rozwiązania. Pamiętaj jednak, że dana kategoria musi za sobą nieść informacje o elementach, które się w niej znajdują. Jeśli temat jest mocno skomplikowany, zacznij od informacji prostych, bardziej ogólnych i wchodź na coraz większy poziom skomplikowania.

Dzięki podjęciu powyższych kroków wesprzesz pracownikach w podjęciu najlepszych dla nich wyborów i spowodujesz, że będą dla nich bardziej satysfakcjonujące. Więcej informacji na powyższy temat można znaleźć w materiałach, na których opiera się powyższy artykuł

Sheena Iyengar – https://www.youtube.com/watch?v=1pq5jnM1C-A
Barry Schwartz – https://www.youtube.com/watch?v=VO6XEQIsCoM&t=339s


Jeśli jesteś zainteresowany wsparciem w ramach optymalizacji procesów w firmie, zapraszamy do kontaktu.

[su_button url=”http://brandposition.pl/kontakt/” target=”blank” style=”stroked” background=”#b1cf47″ size=”6″ center=”yes” radius=”0″ icon=”icon: rocket” icon_color=”#ffffff”]KONTAKAT[/su_button]

Sabina Borejsza-Wysocka

Sabina Borejsza-Wysocka

Na co dzień pracuje dla ludzi, z ludźmi. Sprawdza stan aktualny, bada możliwości, eksperymentuje, wprowadza zmiany, promuje – wszystko po to, żeby pracowało się coraz lepiej. Swoje pasje realizuje na stanowisku HR Manager w firmie Setapp, poznańskim software house. Z wykształcenia jest psychologiem. W wolnych chwilach swoją wiedzą i obserwacjami dzieli się z czytelnikami na portalach GoldenLine oraz HRstandard. Co jakiś czas realizuje również szkolenia dotyczące tematów związanych z psychologią w biznesie.

 

Redakcja MP

Redakcja MP

Serdecznie zapraszamy pracodawców do udziału w VII edycji Friendly Workplace 2024.

Certyfikat "Friendly Workplace" to wyjątkowe wyróżnienie dla pracodawców, którzy kładą nacisk na dobro pracowników i tworzenie środowiska pracy, które jest zarówno przyjazne, jak i rozwijające. Jeśli zależy Ci na zadowoleniu swoich pracowników oraz na budowaniu pozytywnego wizerunku Twojej firmy, to udział w tym programie jest dla Ciebie.

W ramach programu otrzymasz wsparcie w tworzeniu nowoczesnej polityki personalnej oraz wiedzę niezbędną do stworzenia przyjaznego i rozwijającego się środowiska pracy.

Nie zwlekaj i dołącz już dziś do grona firm, które rozumieją, że szczęśliwi i zmotywowani pracownicy to klucz do sukcesu biznesowego.

Aby dowiedzieć się więcej o programie i uzyskać szczegółowe informacje, prosimy o kontakt pod adresem redakcja@markapracodawcy.pl.

Zapraszamy również do odwiedzenia naszej strony, gdzie znajdziecie więcej informacji oraz poznacie laureatów poprzednich edycji: Dołącz do programu. Poznaj Laureatów.