Bank Gospodarstwa Krajowego to organizacja otwarta na nowe trendy w komunikacji HR. Co roku pojawia się u Was coś nowego. Staracie się być na bieżąco z nowinkami w procesie rekrutacji. W tym roku na potrzeby rekrutacji studentów skorzystaliście z voicebota. Sprawdził się? Warto było postawić na nowe technologie?
Tak, nasz bank to przyjazny i nowoczesny pracodawca, który od kilku lat do procesów rekrutacyjnych wdraża nowoczesne technologie. W BGK jeszcze przed pandemią inicjowaliśmy wiele tego typu rozwiązań dotyczących rekrutacji i działań EB, jak gra w technologii VR, interaktywne zaproszenia na rozmowę rekrutacyjną, wirtualna ulotka w technologii AR, chatbot rekrutacyjny, videorozmowa czy przeglądarkowa gra pokazująca nasze benefity. To procentuje w czasie pandemii, gdy nie możemy spotykać się z potencjalnymi kandydatami twarzą w twarz, a wszystkie nasze działania są przeniesione do świata online.
Voicebot wystartował miesiąc temu i już mogę powiedzieć, że cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Przykładowo, do tej pory skontaktował się z ponad 2 tysiącami kandydatów na praktyki letnie, by podziękować im za złożoną aplikację oraz poinformować o dalszych krokach w procesie rekrutacji.
Czym jest voicebot? Na czym konkretnie polega jego praca i jak się Wam z nim współpracuje?
Można powiedzieć, że to pracownik idealny! Dostępny 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu i zawsze chętny, by prowadzić wstępne rozmowy rekrutacyjne z kandydatami. Ale mówiąc zupełnie poważnie – voicebot to alternatywny sposób aplikowania na praktyki letnie w BGK. Wystarczy, że zainteresowany kandydat zadzwoni pod numer 882 472 600 i odpowie na pytania, jakie zada mu voicebot, a my dzięki temu otrzymamy pakiet informacji niezbędnych do przeprowadzenia dalszego etapu rekrutacji.
Obecnie, narzędzie wykorzystujemy do projektu rekrutacji studentów na wspomniane praktyki letnie. Przy czym wdrożyliśmy dwie odsłony – jedna to bot, który dzwoni do kandydata kilka chwil po złożonej przez niego aplikacji i dziękuje za zaaplikowanie. Informuje też o dalszych krokach, terminach oraz krótko przedstawia założenia Letniej Akademii BGK. Drugie zadanie bota to przeprowadzenie kandydata przez proces aplikacji. Zamiast wypełniania formularza, wpisywania informacji o sobie, potencjalny praktykant po prostu odpowiada na pytania, które słyszy w słuchawce naciskając odpowiednie cyfry przypisane do odpowiedzi. Z perspektywy rekruterów to również wstępny proces selekcji kandydatów bo już na etapie rozpatrywania potencjalnej kandydatury otrzymujemy informacje o dostępności, akceptacji proponowanych przez nas warunków finansowych, preferencji dotyczących działu odbywania praktyk. To dla nas ułatwienie.
Głosu voicebotowi użyczyła Marcelina, która była uczestniczką Letniej Akademii w zeszłym roku i po odbytych praktykach została w BGK. Tym akcentem chcemy również podkreślić, że dzięki programowi można związać się z nami na dłużej.
Numer do voicebota widnieje na dedykowanej grafice oraz pop-upie na naszej stronie kariery. Można go też znaleźć w ogłoszeniu opublikowanym na portalach rekrutacyjnych, ale również poprzez naszych zaprzyjaźnionych partnerów na przykład organizacje branżowe, biura kariery czy też ambasadorów uczelnianych.
Czy voicebot to projekt zarezerwowany tylko w komunikacji ze studentami? Czy będzie też wsparciem w rekrutacji profesjonalistów?
Jeśli projekt zakończy się zadowalającymi dla nas wynikami oraz pozytywnymi informacjami zwrotnymi od kandydatów to z pewnością poważnie zastanowimy się nad rozszerzeniem go na wszystkie rekrutacje, jakie prowadzimy w banku.
Oprócz voicebota, w tegorocznej palecie waszych narzędzi technologicznych pojawiła się dedykowana aplikacja, w formie testu preferencji zawodowych. Na czym polega ten pomysł? Co daje testowanemu i jaką wartość stanowi dla BGK?
To test, który wskaże osobie wypełniającej pewne kierunki, w jakich może rozwijać się zawodowo. Użytkownik odpowiada w nim na kilka pytań po czym otrzymuje kilkanaście zdań informacji zwrotnej, na przykład, że idealnie sprawdziłby się jako finansista. To swego rodzaju drogowskaz, jakich ofert pracy powinien szukać i jaką drogę zawodową powinien obierać. Po wypełnieniu testu oprócz feedbacku następuje zaproszenie dla osoby wypełniającej do odwiedzenia strony kariery BGK. Zależy nam, by od razu zainteresować kandydatów potencjalnymi ofertami pracy w banku. To również leży u podstaw powstania narzędzia.
Miłym akcentem pod kątem doświadczeń użytkownika są nagrane przez lektora informacje zwrotne oraz krótkie animacje. W połowie testu użytkownik może zagrać w grę logiczną – ułożyć puzzle. Szybkość ich ułożenia w niektórych przypadkach również wpływa na wynik testu.
Czy test jest ogólnodostępny?
Tak, dostępny pod linkiem https://bgk-test.pl zarówno z poziomu komputerów stacjonarnych, jak i smartfonów.
Bardzo dziękuję za rozmowę.
Anna Krawczyk – absolwentka kierunku stosowane nauki społeczne na Uniwersytecie Warszawskim, studiów podyplomowych z Zarządzania Zasobami Ludzkimi na UW oraz Coachingu na SGH. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie w obszarze rekrutacji zarówno po stronie agencji headhuntigowych, jak i w wewnętrznych działach HR (Agora, EY). W BGK odpowiedzialna za realizację procesów rekrutacyjnych oraz budowanie wizerunku banku jako przyjaznego pracodawcy. Wierzy w siłę mediów społecznościowych i nowoczesnych technologii jako wsparcia w budowaniu marki osobistej. Prywatnie fanka monarchii brytyjskiej, dobrej herbaty, mody oraz psów rasy Chihuahua.