Friendly-Workplace-2022
CASE STUDY

Jak rozprawić się mitami i zachęcić prawdziwego geeka do złożenia aplikacji?

Zostać wojownikiem w starożytnej Sparcie nie było wcale łatwo. Chłopcy już od siódmego roku życia rozpoczynali szkolenie wojskowe i przechodzili skomplikowany proces wychowania.

I tak aż do pełnoletności… czyli do 30 roku życia! Czy równie trudno zostać pracownikiem firmy Spartez? Zapraszamy do zapoznania się z projektem wyróżnionym w konkursie Employer Branding Excellence Awards 2015, organizowanym przez HRM Institute.
Metryczka projektu
Firma: Spartez
Co?: Dzień otwarty w Spartez
Grupa docelowa: doświadczeni ludzie z branży IT, z kilkuletnim stażem zawodowym

Cele kampanii:

  • zwiększenie ilości spływających aplikacji,
  • przekonanie tych osób, które do tej pory bały się do firmy aplikować, żeby spróbowały swoich sił w procesie rekrutacji,
  • rozprawienie się z mitami krążącymi na temat firmy i rekrutacji.

Założenia projektu

Spartez to firma stawiająca przyszłym pracownikom bardzo wysokie wymagania – zatrudnienie znajduje 0,5-3,0% kandydatów, biorących udział w procesie rekrutacji. Wokół firmy i procesu rekrutacji narosło wiele mitów, które powodowały, że kandydaci bali się do niej aplikować. O firmie krążyły różne mity począwszy od „strasznego”, nie do przejścia procesu rekrutacyjnego, poprzez niechęć firmy do zatrudniania kobiet, do oferowania kandydatom podczas procesu niższych stawek, niż wynikałoby to z ogłoszenia czy umiejętności kandydata.
Jako że jedną z wartości firmy jest „Open Company. No Bullshit”, firma postanowiła zmierzyć się z krążącymi opowieściami i dać możliwość ich weryfikacji, a także pokazać od środka to mitologiczne miejsce pracy. Narzędziem do realizacji tego celu okazał się dzień otwarty, na który zostali zaproszeni ludzie z branży IT, z kilkuletnim stażem zawodowym, stanowiący grupę docelowych kandydatów.
Biorący udział w evencie mogli zobaczyć, jak wygląda biuro, sprzęt, na jakim pracują osoby zatrudnione, poznać bezpośrednio pracowników (i przekonać się, że to bardzo sympatyczne i ciekawe osoby), zapoznać się z produktami, które firma wytwarza, a także zweryfikować krążące o firmie mity.
Działania promocyjne
Już data wydarzenia – piątek 13. – została wybrana nieprzypadkowo. Miała być łatwa do zapamiętania, a poza tym pokazała rodzaj poczucia humoru reprezentowanego przez Spartez.  W oprawie graficznej zostały wykorzystane skojarzenia ze znanym horrorem (skojarzenia filmowe stały również za nazwą Spartez, a czemu akurat takie – można znaleźć w sieci). Stworzono landing page wydarzenia oraz plakaty, które pokazywały, co będzie się działo w czasie dnia otwartego.

Kanały promocji:

  • firmowe social media,
  • meet-upy lokalne (JUG Tricity, Tech.3camp, TrójQA, meet.js Gdansk, JUG Toruń),
  • plakaty rozwieszone w miejscach, gdzie programiści jadają lunch (miejsca takie pomogli namierzyć pracownicy firm z branży IT),
  • landing page wydarzenia, zawierający formularz rejestracyjny na dzień otwarty,
  • poczta pantoflowa – sami pracownicy przekazywali znajomym informacje o evencie.

Przebieg imprezy:

W dniu otwartym wzięło udział 87 osób. Na początku imprezy uczestnicy zostali podzieleni na trzy grupy. Każda z grup otrzymała nazwę jednego z produktów firmy Spartez. Następnie uczestnicy wysłuchali prezentacji, podczas której jeden z założycieli firmy, obecnie co-CEO, przedstawił historię powstania firmy oraz opowiedział o pracy w firmie. Po prezentacji uczestnicy imprezy, pod przewodnictwem opiekunów swoich grup, wyruszyli na wycieczkę po biurze, w czasie której mogli poznać pracowników i zadania poszczególnych zespołów, a także zobaczyć na własne oczy biuro oraz całego jego wyposażenie.
Kolejnym punktem imprezy było rozprawienie się z krążącymi mitami oraz udzielenie odpowiedzi na pytania uczestników.  Nie zabrakło również niespodzianek dla odwiedzających – każdy z uczestników otrzymał tzw. „welcome pack” z firmowymi upominkami. Można było też wygrać nagrody – plecaki na laptopy, podczas quizu z pytaniami o firmie.
Każdy z uczestników został także poproszony o wypełnienie ankiety dotyczącej jego oceny wydarzenia, uwag, wskazówek do poprawy. Wzięło w niej udział 67% z osób, które wzięły udział w wydarzeniu.

Efekty:

  • do dnia imprezy landing page odwiedzilo 811 osób,
  • na wydarzenie zarejestrowało się 169 osób (wtedy rejestracja została zamknięta), ostatecznie udział wzięło w nim wzięło 87 osób (co zostało wcześniej potwierdzone),
  • ponad 86,21% ankietowanych było zadowolonych lub bardzo zadowolonych z udziału w wydarzeniu, prawie 95% poleciłoby takie wydarzenie innej osobie, a niemal 30% wzięło w nim udział, z uwagi na to, że są zainteresowani aplikowaniem do Spartez (dane na podstawie ankiety),
  • w ciągu pierwszych 2 tygodni aż siedmiu uczestników dnia otwartego zaaplikowało na wybrane stanowisko, z czego, do dnia zgłoszenia do konkursu, jedna osoba przeszła z sukcesem rekrutację,
  • duże zaangażowanie pracowników, którzy promowali wydarzenie wśród znajomych, a także włączyli się w organizację i przeprowadzenie dnia otwartego, poświęcając swój wolny czas,
  • ze względu na duże zainteresowanie imprezą firma zdecydowała się na zrobienie kolejnych edycji – jedna odbyła się 11.2015, a następna będzie 13.05.2016.

Co doceniło jury konkursu w prezentowanym projekcie:

  • trafny dobór wydarzenia i kanałów dotarcia z informacją do grupy docelowej, czego skutkiem był brak przypadkowych osób w czasie dnia otwartego,
  • pokazanie kultury organizacyjnej firmy,
  • umożliwienie potencjalnym kandydatom poznania firmy od środka jeszcze zanim zdecydują się na aplikowanie.

Twoja firma również ma na koncie ciekawe działania employer brandingowe?

Pochwal się i wyślij zgłoszenie do konkursu! Szczegółowe informacje znajdziesz na stronie: http://employerbrandingsummit.pl/ebeawards/.
Laureatów tegorocznej edycji poznamy już 2 czerwca 2016 r. w czasie konferencji EBM Summit 2016.
Materiał opracowano na podstawie zgłoszenia konkursowego firmy Spartez. Grafika autorstawa Spartez.
Julia Bojanowska, HRM Institute

Redakcja MP

Redakcja MP

Serdecznie zapraszamy pracodawców do udziału w VII edycji Friendly Workplace 2024.

Certyfikat "Friendly Workplace" to wyjątkowe wyróżnienie dla pracodawców, którzy kładą nacisk na dobro pracowników i tworzenie środowiska pracy, które jest zarówno przyjazne, jak i rozwijające. Jeśli zależy Ci na zadowoleniu swoich pracowników oraz na budowaniu pozytywnego wizerunku Twojej firmy, to udział w tym programie jest dla Ciebie.

W ramach programu otrzymasz wsparcie w tworzeniu nowoczesnej polityki personalnej oraz wiedzę niezbędną do stworzenia przyjaznego i rozwijającego się środowiska pracy.

Nie zwlekaj i dołącz już dziś do grona firm, które rozumieją, że szczęśliwi i zmotywowani pracownicy to klucz do sukcesu biznesowego.

Aby dowiedzieć się więcej o programie i uzyskać szczegółowe informacje, prosimy o kontakt pod adresem redakcja@markapracodawcy.pl.

Zapraszamy również do odwiedzenia naszej strony, gdzie znajdziecie więcej informacji oraz poznacie laureatów poprzednich edycji: Dołącz do programu. Poznaj Laureatów.