Wyżej znalazły się jedynie sytuacja rynkowa i ekonomiczna firmy (47%) oraz stabilność, pewność zatrudnienia, bezpieczeństwo (53%).
W badaniu Motywacje Menedżerów 2016 wzięło udział 350 respondentów, menedżerów średniego i wyższego szczebla, reprezentujących polskie i zagraniczne firmy, w tym również menedżerowie HR, do których skierowane były dodatkowe pytania m.in. dotyczące motywacji kandydatów, którzy biorą udział w procesach rekrutacyjnych prowadzonych przez ich firmy. Badanie trwało dwa miesiące, od stycznia do marca 2016 roku, a za jego realizację odpowiadał instytut badawczy ARC Rynek i Opinie.
Najważniejsze dla menedżerów okazały się motywacje finansowe do pracy.
Dla 72% respondentów najistotniejsze jest wynagrodzenie zasadnicze i jest to wynik o trzy punkty procentowe wyższy od zeszłorocznego (69%). Na kolejnych miejscach znalazły się premie i prowizje, bonusy/nagrody finansowe i świadczenia. Zdaniem Agnieszki Jabłońskiej, Managing Director Executive Search, BIGRAM Menedżerowie pozostają niezmienni w swoich preferencjach. Podobnie jak w ubiegłym roku wskazują, że największy wpływ na satysfakcję w miejscu pracy mają dla nich kwestie finansowe.
Raport może stać się drogowskazem dla działów HR w obszarze motywacji menedżerów. Otwartość na potrzeby menedżerów objawiające się przeprowadzaniem przez firmy okresowych badań satysfakcji pracowników pozytywnie wpływa na postrzeganie firmy jako pracodawcy. Pozwala również zrozumieć potrzeby menedżerów, zaprojektować odpowiednie programy motywacyjne, co w efekcie może przełożyć się na mniejszą rotację w firmie i zadowolenie kadry menedżerskiej. A zadowolony pracownik to najlepszy ambasador dla marki naszej firmy jako pożądanego pracodawcy.
Dla zdecydowanej większości menedżerów (88% respondentów) istotne są benefity pozapłacowe.
Podobnie jak w zeszłym roku najważniejszymi dla menedżerów benefitami są opieka medyczna (78%), samochód służbowy (74%) oraz szkolenia (66%). Aż 86%, za atrakcyjny uważa pakiet świadczeń dostosowany do swoich potrzeb w ramach określonego limitu finansowego. Niestety, tylko co trzeci pracodawca zapewnia zróżnicowane pakiety pozapłacowe uzależnione od potrzeb menedżerów. Również co trzeci sprawdza opinie pracowników i ich potrzeby, a następnie dostosowuje do nich pakiety. Jest to wyraźna różnica między oczekiwaniami menedżerów a tym, co oferują pracodawcy.
Najważniejszymi motywatorami pozafinansowymi dla pracowników są możliwość rozwoju zawodowego (67%), atmosfery panującej w pracy (66%), w tym relacji z przełożonymi oraz komfortu pracy (samodzielność stanowiska, kultura organizacyjna firmy, zapewnienie work-life balance). Niestety menedżerowie ds. HR nie doceniają wagi atmosfery oraz komfortu związanego z pracą zawodową dla menedżerów, skupiając się przede wszystkim na kwestiach takich jak rozwój zawodowy czy prestiż firmy i branży.
Pełen raport dostępny jest na: Raport-Motywacje-Menedżerów-2016.4
Organizatorzy badania: BIGRAM, Legg Mason, IDEA! Human Capital
Patroni medialni: Rzeczpospolita, My Company