Bo to jest zespół, a nie grupa ludzi

 
 
 

Umiejętność pracy w zespole, to jedno z najczęściej wypisywanych wymagań w ofertach pracy.

Każdy kij ma jednak dwa końce – praca zespołowa to nie tylko posiadana przez pracownika umiejętność, ale także wynik zdolności zarządczej szefa lub managera.

Nawet jeżeli nasza firma składa się z samych „najlepszych” fachowców i specjalistów, to bez odpowiedniej strategii zarządzenia zespołem, może ona stracić bardzo wiele zasobów – czasowych i finansowych. Dlaczego? Brak organizacji pracy zespołowej łączy się z wieloma negatywnymi skutkami: zły podział obowiązków, spowalnia wykonanie procesu i nie wykorzystuje wszystkich umiejętności pracowników. Jeżeli nasze biuro składa się z grupy niewspółpracujących indywidualistów, łatwo o brak odpowiedniej atmosfery i motywacji do dbania o wspólne dobro firmy.

Zespół to proces

Dobrze zbudowany zespół to efekt wielomiesięcznej pracy wszystkich jego członków z liderem na czele. Praca ta, musi być poparta odpowiednią wiedzą managera, inaczej może być mało skuteczna. Musimy bowiem wiedzieć, że tworzenie zespołu, nie jest jednorazową czynnością, ale wieloetapowym procesem. To twór, który ulega ciągłym zmianom. Zespół ma radzić sobie z powierzonymi mu zadaniami. Dodatkowo, sam składa się z grupy ludzi, którzy zmieniają się i mogą mieć różny (pozytywny lub negatywny) wpływ na działania całości. W związku z tym zarządzanie zespołem, to swoiste zarządzanie psychiką grupy ludzi.- mówi psychoterapeutka Renata Borysiak z Prywatnego Centrum Psychologiczno-Terapeutycznego „Tęcza”.

Dojrzały i zgrany zespół powinien być wewnętrznym celem wszystkich firm. Co prawda, kwestia ta jest najważniejsza dla branży kreatywnej, ale również: korporacji, małych przedsiębiorstw i instytucji państwowych. – W rzeczywistości, każdy rodzaj firmy potrzebuje umiejętności porozumiewania, komunikacji i współpracy. Każda z tych umiejętności jest absolutną podstawą dla pracy zespołowej. Dlatego, nawet jeżeli nasza firma składa się z szefa – wykonawcy, księgowego i informatyka, to mimo tak wyraźnego podziału obowiązków, ciągle pozostaje nam praca nad motywacją i komunikacją między tymi osobami. – radzi organizatorka szkoleń biznesowych Renata Borysiak.

Wiem, co robię, bo praca = płaca!

Każdy dojrzały zespół pracowników charakteryzują pewne cechy i umiejętności. Organizacja pracy i wyraźny podział obowiązków, to absolutna podstawa efektywności. Podział ten musi być związany z umiejętnościami pracowników, adekwatnym do ich ilości wynagrodzeniem i ogólnie panującą w firmie zgodą i akceptacją takiego rozdziału pracy i płacy.To bardzo proste. Ludzie muszą wiedzieć, jaka jest ich rola w pracy i muszą czuć, że jest ona odpowiednia. To oddala poczucie niezadowolenia i zagubienia, które znacznie wpływają na efektywność pracownika. Adekwatne co do wykonywanej pracy zarobki są z kolei głównym motywatorem. Pracodawca musi bowiem pamiętać, że jego pracowniczy rozmawiają ze sobą i wiedzą, co kto robi i ile zarabia. Jeżeli okaże się, że podział pracy i wynagrodzenia w firmie nie jest sprawiedliwy, to wpływa to destrukcyjnie na pracę pracownika i całego zespołu. – tłumaczy Renata Borysiak z „Tęczy”.

Podział obowiązków wiąże się również z umiejętnym wykorzystaniem cech indywidualnych pracownika. –Jeżeli chcemy, aby praca zespołu była jak najbardziej efektywna, to musimy odpowiednio rozdzielać obowiązki. Przyjęcie strategii, w której każdy członek zespołu będzie zajmował się tym samym i wieloma rzeczami naraz, może być bardzo zgubne. Każdy człowiek jest bowiem indywidualnością posiadającą różne cechy i umiejętności. Jeżeli więc istnieje możliwość podziału pracy, to warto z niej skorzystać. Osoba pewna w swoim fachu i wiedzy jest przynosi najlepsze efekty jakościowe i wykonuje swoje obowiązki w najkrótszym czasie. – wyjaśnia Renata Borysiak z krakowskiego centrum „Tęcza”.

Rozmowa i wsparcie

Kolejnym aspektem cechującym dojrzały zespół jest płynny i szybki przepływ informacji: zarówno między pracodawcą i pracownikiem, jak i samymi pracownikami. Zdolność słuchania siebie nawzajem, pozwala na szybkie rozwiązywanie problemów i zapobieganie powstawaniu nowych.

Oprócz odpowiedniej komunikacji liczy się również wzajemne wsparcie społeczno-emocjonalne. –Praca, to miejsce w którym spędzamy znaczną część swojego zawodowego życia. Wykształcone w niej więzi i atmosfera, mają więc ogromny wpływ na naszą kondycję psychofizyczną. W związku z tym, dobrze zgrany zespół pracowników opiera się nie tylko na umiejętnościach, ale i wzajemnym wsparciu. Każdy człowiek boryka się z różnymi życiowymi trudnościami, na różnych gruntach… Niestety, duże problemy w życiu osobistym mogą wpłynąć na jakość wykonywanej przez nas pracy. Jeżeli jednak, w określonym trudnym momencie życia dana osoba może liczyć na pomoc współpracowników (chwilowe odciążenie z jej obowiązków, poradę, pomoc polegającą na dobrym słowie i wyrozumiałości), to taki pracownik będzie… wdzięczny. Jego wdzięczność objawia się w lojalności wobec firmy i współpracowników oraz chęci zaangażowanego uczestnictwa w życiu zawodowym. – tłumaczy psychoterapeutka Renata Borysiak.

Droga oraz atmosfera kawiarni i więzienia

Wspólne i jasno określone cele są kolejnym motywatorem dla zespołu. Jeżeli pracownik identyfikuje się z promowanymi przez firmę wartościami, normami, celami, to praca zgodna z własnym sumieniem jest o wiele łatwiejsza. Jasne określenie celów klaruje również wizję przyszłości firmy, a ta: w bezpośredni sposób wiąże się z przyszłością pracownika. Jeżeli nie wiemy, do czego dąży lub co właściwie reprezentuje dane przedsiębiorstwo, to nie możemy podjąć planów długoterminowych.

Panująca w biurze atmosfera powinna osiągnąć wyważone połączenie obowiązku i przyjemności. Pracownicy powinni czuć się swobodnie i bezpiecznie, ponieważ taki nastrój sprzyja twórczej współpracy. Przy możliwości swobodnej wymiany myśli i poglądów należy pamiętać jednak o biznesowym charakterze współpracy. Nastrój w pracy nie powinien wpływać na jej jakość, ani przez nadmierne rozluźnienie, ani przez zbyt formalną i napiętą aurę pracy.

Choć wymienienie najważniejszych cech dojrzałego i dobrze zgranego zespołu pracowniczego wydaje się być proste, należy pamiętać, że do osiągnięcia takiego efektu dąży się miesiącami lub latami. -Wszystko zależy od wiedzy i zdolności lidera grupy, który jako pierwszy musi odpowiadać za jej wewnętrzne ukształtowanie, częstotliwości zmian kadrowych oraz liczby pracowników składających się na zespół. Nawet w chwili osiągnięcia odpowiedniego poziomu jakości i rodzaju współpracy, manager musi pozostać czujny. Problemy i napięcia rodzą się nawet w najbardziej zgranych drużynach. – mówi psychoterapeutka Renata Borysiak.

Wchodzący do Polski nowoczesny styl zarządzania, bezpośrednio wiąże się z zarządzaniem zespołem i ma swoje przyczyny. Zadowolony pracownik, to wydajny pracownik, a co dwie głowy – to nie jedna.