On-line czyli marka pracodawca w sieci
›
Najbardziej istotnym z narzędzi komunikacji HR i employer branding jest internetowa zakładka kariera / strona kariera. Jako główna wizytówka firmy (pracodawcy), powinna być oczkiem w głowie każdego działu rekrutacji. Profesjonalna strona kariera posiada atrakcyjny, przyciągający, budzący zaufanie wygląd, a także zaktualizowane, ciekawie zaprezentowane informacje.
to z zazwyczaj pierwsza forma spotkania pracodawcy z kandydatem. Profesjonalnie przygotowane ogłoszenie wizualnie spójne z jest corporate identity firmy, przyciąga wzrok i wyróżnia się wsród innych ogłoszeń. Niebagatelną rolę odgrywa w nim treść. Warto sprawić, aby była ona interesująca i nieszablonowa. Powinna oddawać ducha oraz specyfikę firmy.
- Wyszukiwarki internetowe i SEO.
Promocja w ofert pracy wyszukiwarkach internetowych (Google, Bing) oraz optymalizacja zakładki kariera pod kątem zgodniości z wyszukiwarkami to niezwykle skuteczne, ale wciąż w niedoceniane w Polsce narzędzia komunikacji z kandydatami. Umożliwiają dotarcie do bardzo wyselekcjonowanej grupy specjalistów. Zapewniają bardzo szybkie i bezpośrednie dotarcie do kandydata z naszą ofertą i promocję firmowej strony kariera.
- Social Media:
zarówno te związane z profesjonalistami (Goldenline, LikedIn) jak i masowe (Facebook, Twitter) stanowią doskonałą formę dla działań EB. Świadczą o tym bardzo popularne profile społecznościowe pracodawców takich jak Mars czy Danone. Trzeba jednak pamiętać, że social media to miejsce dla pracodawców odważnych, otwartych na dialog i argumenty. Jeśli firma nie jest przygotowana na otwartą dyskusję z internautami lepiej, by skupiła się na innych metodach promocji.
- Film rekrutacyjny:
Film nagrany z pomysłem, oparty na ciekawym scenariuszu może stanowić bardzo dobre wsparcie kampanii rekrutacyjnej lub prezentacji na targach pracy. Najlepiej by był nakręcony przez profesjonalną firmę dodatkowo, z udziałem pracowników, a nie aktorów.
Pracodawca offline, czyli promocja marki pracodawcy poza Internetem
›
- Stacjonarne targi pracy
Doskonałą formą budowania relacji z kandydatami są stacjonarne targi pracy. Kandydat może na nich bezpośrednio porozmawiać z rekruterem bądź z pracownikami danej firmy. Bezpośrednia forma kontaktu budzi większe zaufanie do firmy. W przypadku eventów takich jak targi pracy warto pamiętać, aby główny nacisk postawić bardziej na interakcję i rozmowy z uczestnikami niż oferowanie im ulotek i gadżetów.
- Akcje na uczelniach
Aktywna obecność firmy na uczelniach przynosi zazwyczaj bardzo dobre efekty. Wymaga jednak systematycznych i długofalowych działań. Do najbardziej popularnych form aktywności pracodawców w środowiskach akademickich zaliczają się tematyczne wykłady, prezentacje, spotkania ze studentami, a ostatnio webinary i video seminaria.
Standardowym narzędziem promocji na uczelniach są wszelkiego typu ulotki, broszury, plakaty. Podobnych materiałów są tysiące, jednak tylko niektóre z nich potrafią przyciągnąć zainteresowanie. Najlepsze projekty operują przede wszystkim obrazem, unikają zbyt dużej ilości tekstu.
- Wydawnictwa prasowe
Media prasowe zdecydowanie ustąpiły miejsca internetowym portalom pracy. Prasa wykorzystywana jest dziś głównie w poszukiwaniach bardzo wąskiej grupy specjalistów (magazyny branżowe) oraz w działaniach na rynku lokalnym w odniesieniu do stanowisk niższego szczebla oraz stanowisk produkcyjnych. Tę drugą rolę wypełnia prasa regionalna oraz lokalna. Dobrą formą promocji wizerunkowej są publikacje w poczytnych tygodnikach opinii. Tą drogą możemy kierować się w dotarciu do menedżerów i specjalistów z dużym doświadczeniem.
Najcenniejszymi z grupy działań offline są te, które oferują możliwość budowania bezpośrednich relacji (targi pracy, dni otwarte, seminaria i konkursy). Choć Internet zdołał zagarnąć dla siebie wiele działań z zakresu Employer Branding, to jednak walor interakcji kandydat-pracodawca stanowi bardzo ważna zaletę i dlatego o działaniach w offlinie zawsze trzeba pamiętać.