Postaw na employer branding i …?

 
 
 

Buduj pozycję firmy jako eksperta w branży i zwiększaj świadomość Marki Pracodawcy, wtedy pozyskasz talenty.

Rekrutacja to dynamicznie ewoluująca dziedzina, której kierunek rozwoju zależy od koniunktury, rozwoju technologii i zmieniających się przyzwyczajeń i oczekiwań kandydatów. Kto zatem chce sięgać po talenty, musi być na bieżąco z zachodzącymi zmianami. Jakich trendów w pozyskiwaniu i rekrutowaniu pracowników możemy spodziewać się w 2016 roku?

W ostatnim czasie rynek pracy diametralnie się zmienił. Efektem stabilnego wzrostu  gospodarczego jest rosnące zatrudnienie, a co za tym idzie coraz większy popyt na pracowników. Firmy częściej szukają ludzi do pracy, ale znalezienie kandydatów o odpowiednich kwalifikacjach staje się dla nich coraz większym wyzwaniem. Od pewnego czasu mówi się wręcz o powrocie rynku pracownika. Na co w 2016 r. powinny postawić firmy, które chcą zyskać dostęp do talentów?

Social media to już konieczność – social recruiting

Teraz firmy walcząc o kandydatów ze swoją konkurencją będą musiały jeszcze częściej sięgać po tzw. pasywnych kandydatów, którzy na razie nie są zainteresowani zmianą pracy. Pozyskiwanie kandydatów nie może więc ograniczać się do zamieszczenia ogłoszenia w internecie i wyczekiwania na spływ aplikacji. Firmy będą musiały zadbać o obecność swojej marki w sieci, a specjaliści do spraw rekrutacji o biegłe posługiwanie się mediami społecznościowymi, aby skutecznie docierać do talentów w Internecie, nawiązywać z nimi kontakt i skłaniać ich do udziału w procesie rekrutacji.

Warto stworzyć profesjonalny profil firmowy w mediach społecznościowych i udzielać się w grupach tematycznych. W ten sposób możemy zwrócić uwagę interesujących nas kandydatów, budować pozycję eksperta w branży i zwiększać świadomość marki pracodawcy. Takie działania dają firmom możliwość pozyskania najlepszych talentów z rynku. Aktywne uczestnictwo w mediach społecznościowych staje się niezbędne do odniesienia sukcesu w obszarze rekrutacji. Kandydaci coraz częściej zamieszczają w sieci swoje wizytówki biznesowe i oczekują kontaktu od potencjalnych pracodawców i rekruterów. Dostęp do talentów jest więc ułatwiony, ale warunkiem jest biegłość w obszarze mediów społecznościowych. Kiedyś dla rekruterów był to alternatywny sposób pozyskiwania kandydatów, w czasach rekrutacji on-line to już konieczność” – dodaje Anna Kurczewska-Formela Kierownik Działu Rekrutacji w LeasingTeam Group.

Najwyższa pora wzmocnić Markę Pracodawcy poprzez działania employer branding

Kadra zarządzająca na każdym szczeblu organizacji musi zdawać sobie sprawę z wpływu Marki Pracodawcy na biznes, zwłaszcza teraz, gdy rynek pracy ponownie staje się rynkiem pracownika. To, w jaki sposób postrzegana jest firma decyduje o tym jacy ludzie do niej trafiają. Mając wizerunek solidnego pracodawcy firma jest w stanie przyciągnąć najlepszych kandydatów, co może przełożyć się na lepsze wyniki finansowe organizacji. Dlatego coraz więcej firm zwiększa swoje budżety na employer branding i działania promocyjne skierowane do kandydatów, stawiając przy tym na wielokanałowość komunikacji. Silne marki inwestują w prowadzenie profili firmowych. Regularnie publikując posty dotyczące branży czy działalności firmy oraz wchodząc w interakcję z obserwatorami profili, firmy dają kandydatom wgląd w swoją kulturę organizacyjną, budują w ich oczach ekspercką pozycję i zwiększają w ten sposób swoje szanse na pozyskanie talentów.

Istotne jest także podejmowanie działań wyróżniających markę pracodawcy od konkurencji, np. publikowanie eksperckich artykułów branżowych. Innym ważnym działaniem jest aktywne uczestnictwo w targach pracy dla studentów i absolwentów oraz ścisła współpraca z uczelniami. Prowadząc warsztaty na uczelni firma ma szansę pozyskać zainteresowanie studentów, którzy już wkrótce mogą stać się dla niej cennymi kandydatami. Elementem wzmacniającym Markę Pracodawcy jest również profesjonalna zakładka kariery na www. Pamiętajmy, że kandydaci tak samo wyszukują informacje o pracodawcy, jak pracodawca o nich, dlatego posiadanie atrakcyjnej i angażującej strony internetowej staje się coraz ważniejsze.

„Kandydaci zaczynają oceniać Marki Pracodawców w taki sam sposób, w jaki oceniają produkty na półkach sklepowych. Jeśli marka nic nie mówi, trudniej podjąć decyzję o zakupie produktu. Podobnie działa to w przypadku szukania pracy. Jeśli marka pracodawcy nic mu nie mówi, jaką ma mieć motywację do tego, aby u niego pracować? W dzisiejszych czasach świadomość marki i wizerunek dobrego pracodawcy często decydują o powodzeniu procesu rekrutacji” 

Programy polecające rosną w siłę 

Program polecający to jedno z najskuteczniejszych i najtańszych rozwiązań rekrutacyjnych, zazwyczaj atrakcyjne dla wszystkich zaangażowanych stron. Nie dość, że nie wymaga dużych nakładów finansowych, to jeszcze znacząco skraca czas realizacji procesu. Osoby polecające bardzo dobrze znają już pracodawcę, promowane przez niego wartości i kulturę organizacyjną, dlatego wiedzą, kto najlepiej odnajdzie się w strukturach przedsiębiorstwa. Warto pamiętać, że obecni pracownicy i ich opinia w znaczący sposób wpływają na budowanie marki pracodawcy. Dla potencjalnego kandydata pracownik danej firmy jest wiarygodnym źródłem informacji, często o znacznie większej sile przekonywania niż rekruter. Z kolei zarekomendowanie pracownika wiąże się z gratyfikacją finansową dla polecającego. To sprawia, że pracodawcy korzystający z programów polecających obserwują wzrost zaangażowania, satysfakcji z pracy i motywacji swoich pracowników.

employer-branding-w-telefonieJuż czas na mobile

Aplikowanie on-line, w tym za pośrednictwem urządzeń mobilnych, to już norma. Kandydaci, na co dzień korzystający z różnych aplikacji mobilnych, oczekują coraz więcej wobec rozwiązań rekrutacyjnych w tym obszarze. Dla nich najbardziej liczy się możliwość szybkiego znalezienia oferty i łatwość aplikowania. Dlatego nadal bardzo ważne będzie maksymalne upraszczanie procesu aplikacji, a przy tym umożliwianie uzyskania w przystępny sposób informacji o firmie, perspektywach rozwoju czy kulturze organizacyjnej. Z kolei dla pracodawców bardzo istotna będzie integracja aplikacji mobilnych z systemami HR, aby w prosty sposób można było zarządzać danymi zbieranymi za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

 „W przypadku rekrutacji mobilnej ważne będzie upraszczanie formularzy aplikacyjnych i zadbanie o to, by kandydaci wynosili pozytywne doświadczenia z pierwszego kontaktu, a to wymaga inwestycji w dopasowanie www do urządzeń mobilnych. Nie można także zapominać o tym, że w dzisiejszych czasach rekrutacyjne aplikacje mobilne bez mediów społecznościowych, są jak rekruter bez telefonu. Dzielenia się ofertami w social media jest szczególnie ważne dla młodszych pokoleń. To z myślą o nich działy rekrutacji inwestują w mobile czy gry rekrutacyjne odwzorowujące pracę w firmie i testy on-line” – podkreśla Anna Kurczewska-Formela  „Wykorzystywanie najnowszych rozwiązań technologicznych w rekrutacji przyczynia się do budowania pozytywnego wizerunku Marki Pracodawcy, skraca czas realizacji procesu rekrutacji, a co najważniejsze pomaga przyciągać najlepszych kandydatów”.

Powrót rynku pracownika i rozwój technologii w dużym stopniu zdecydują o sposobie pozyskiwania talentów w 2016 roku. Konieczność częstszego sięgania po pasywnych kandydatów sprawi, że rekruterzy będą musieli biegle posługiwać się mediami społecznościowymi. Łatwiej im będzie pozyskiwać talenty dla pracodawców, jeśli ci zaczną dbać o swoją markę i inwestować w działania employer branding. Dla oszczędniejszych sprawdzą się programy polecające, które umożliwią pozyskiwanie kandydatów za pośrednictwem zaufanych pracowników. Jeśli jednak w grupie docelowej firmy znajdują się najmłodsze pokolenia, z pewnością nie obejdzie się bez inwestycji w rekrutacyjne aplikacje mobilne. Takie są prognozy. Czy się sprawdzą? Ocenimy już za rok.