SYMULACJA SUKCESU DLA MENEDŻERÓW

 
 
 

Symulacje komputerowe to w biznesie coraz popularniejsze formy szkoleniowe.

 Jeśli gra jest zespołowa przyczynia się też do integracji pracowników i rozwija umiejętności współpracy. Zaawansowana symulacja zakłada rywalizację uczestników i  zwiększa ich zaangażowanie. Dlatego HR coraz częściej i odważniej sięga po rozwiązania bazujące na grywalizacji stosując je nie tylko w szkoleniach, ale i w integracji, selekcji i ocenie potencjału pracowników.

Największą na świecie ( i w Polsce) symulacją biznesową opartą o zaawansowany program komputerowy jest Global Management Challenge. To konkurs, prowadzony on-line, w którym zespoły firmowe, złożone ze specjalistów, menedżerów, młodych talentów, mają za zadanie zarządzać wirtualną firmą. „Interaktywność symulacji czyni z tego projektu wyjątkowo emocjonujące przeżycie dla uczestników. Gracze angażują się w konkurs, ponieważ czują, że mają wpływ i kontrolę nad tym co dzieje się z ich spółką. Takie doświadczenie przydaje się zarówno początkującym menedżerom, aspirującym do roli dyrektorów, prezesów, jak i już osobom na stanowiskach kierowniczych. Można popatrzeć na tzw. ‘big picture’, i jednocześnie zajrzeć do innych działów i dla odmiany zamiast np. marketingiem, zająć się w swojej wirtualnej spółce zarządzaniem produkcją.” – do udziału w konkursie zachęca Paulina Mazur, koordynator GMC w BIGRAM (organizator polskich edycji).

GMC nie jest łatwym i szybkim projektem. To bardzo wymagająca symulacja. Z uwagi na wysoki stopień rozbudowania decyzji i bardzo złożony mechanizm, wymaga od uczestników poświęcenia czasu i zaangażowania w przygotowanie i opracowanie planów działania. Analiza rynku, sytuacji przedsiębiorstwa, ocena szans i zagrożeń, ocena ryzyk związanych z różnymi decyzjami i możliwymi scenariuszami rynkowymi. Poświęcenie czasu na wirtualne naukę się opłaca, bo aż 91 procent uczestników GMC zauważa poprawę umiejętności analitycznych, 80 procent potwierdza iż lepiej zrozumiało na czym polega planowanie strategiczne, a 70 procent docenia poprawę współpracy w zespole.

 „Byłam szefem grupy. Na co dzień nie szefuję, więc było to dla mnie nowe doświadczenie” – wspomina Magdalena Krzanowska z PGNIG, która grała w GMC 2012. Tomasz Ławrywianiec z Orange, który był członkiem zwycięskiego zespołu w GMC 2011 deklaruje:Nic nie weryfikuje tak dobrze danej strategii jak silna konkurencja, a właśnie taka jest w GMC. Wychwycenie popełnionych błędów pozwala świadomie zmieniać sposób zarządzania. Udział uczestników w procesach biznesowych pozwala na bliższe poznanie mechanizmów finansowych, które są podstawą do zarządzania strategicznego.”

 Nauka w grze jest bardzo wartościowych doświadczeniem dla obecnych i przyszłych menedżerów. Twórcy programu GMC wychodząc naprzeciw oczekiwaniom uczestników rozbudowali symulację i od 2013 roku wprowadzili do konkursu nowe decyzje, które poszerzają zakres odpowiedzialności wirtualnych zarządów. Są wśród nich decyzje dotyczące jakości produktów, ochrony środowiska, outsourcingu części produkcyjnej oraz decyzje związane z emisją dodatkowych akcji (spółki w GMC to spółki notowane na giełdzie, a kryterium oceny jest osiągany przez nie wynik inwestycyjny).

 Nowej symulacji będzie można doświadczyć w nadchodzącej 14 polskiej edycji konkursu GMC, zapisy są możliwe do 20 listopada. Uczestnicy powalczą o udział w Finale Światowym GMC, który odbędzie się w Soczi w kwietniu 2014r oraz o studia podyplomowe. Oczekiwania wobec Polaków są wysokie, ponieważ od kilku lat zajmują na finałach czołowe pozycje ( wicemistrzostwo w 2011 i w 2012).

 Więcej na www.gmcpoland.pl. Organizatorem jest BIGRAM, patronem honorowym Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie. Sponsorzy: Bank Zachodni WBK, KPMG.

Markapracodawcy.pl – jest Patronem Internetowym Symulacji Biznesowej GMC Poland

GMC