Pracodawca, a palący pracownik. Nowe wyzwanie dla Employer Branding

Czy program antynikotynowy może być obszarem efektywnych działań employer branding? Czy pracodawca wspierający pracowników w rzuceniu palenia zyska ich zaangażowanie i lojalność?

Polski rynek pracy stanął przed nowym wyzwaniem. Wprowadzenie całkowitego zakazu palenia w biurze to przełomowy moment na ponowne określeniu relacji pracodawca – palący pracownik.

Problem palenia papierosów jak wynika z analiz Kliniki Allen Carr w coraz większym stopniu dotyka polskich pracodawców. Według danych Instytut Onkologii w Warszawie i World Health Organisation około 10 mln Polaków pali regularnie 15 – 20 sztuk papierosów dziennie. „Podejście do palących pracowników jest bardzo skrajne. Wiele firm lekceważy tę kwestię uważając, iż jest to sprawa indywidualna i nie wpływa na efektywność pracy osoby palącej. Część pracodawców analizując bilans zysków i strat, decyduje się podjąć odpowiednie kroki w postaci realizacji programów antynikotynowych – zauważa Kinga Balter Dyrektor Kliniki rzucania palenia Allen Carr w Polsce.

Profesjonalna pomoc terapeuty i zastosowanie metody o wysokiej skuteczności w walce z nałogiem jest szansą na realizację dobrego, firmowego  projektu wpisującego się w obszar employer branding. Pracodawca angażując swój czas i pieniądze, może rozwiązać palący problem w organizacji i umocnić swój wizerunek jako firmy faktycznie dbającej o zdrowie swoich pracowników. Co więcej  program antynikotynowy przy dobrze zaplanowanych i przeprowadzonych działaniach komunikacyjnych może stać się wartościowy dla całej firmy, eliminując podział między palącymi i niepalącymi pracownikami, podnosząc morale oraz produktywność załogi.

Program antynikotynowy – wyzwanie dla działu HR i PR

Podstawą do zrealizowania skutecznego programu antynikotynowego w firmie jest wewnętrzna kampania rekrutacyjna skierowana do palących pracowników. Powinni oni otrzymać od pracodawcy jasny przekaz informacyjny, iż dbając o ich zdrowie, firma decyduje się zainwestować czas i pieniądze, aby pomóc uwolnić im się od nałogu „tu i teraz”  Jest to konieczne ponieważ, palacze w większości przypadków chcą rzucić palenie, lecz odkładają dzień, w którym planują to zrobić. Drugą kwestią, która wpływa pozytywnie na rekrutację palaczy do projektu jest wola pracodawcy do pokrycia całego kosztu udziału w programie. Działania komunikacyjne powinna poprzedzić analiza potrzeb firmy zrealizowana wspólnie z działem HR i konsultantem Kliniki rzucania palenia.

Kompleksowo i profesjonalnie przygotowany program antynikotynowy może przynieść obopólne korzyści zarówno pracodawcy jak i pracownikowi. Dla firmy są to przede wszystkim: wyższa efektywność, zmniejszona absencja, poprawione relacje pomiędzy personelem palącym i niepalącym. Dla pracowników największym atutem powinno być profesjonalne wsparcie w uwolnieniu się od palenia. Zazwyczaj palacz nie potrafi samodzielnie pozbyć się uzależnienia od nikotyny. Nie wynika to z jego złej woli, a raczej z braku skutecznej pomocy. Gdyby sama wiedza o szkodliwości palenia była wystarczająca, już dawno każdy skończyłby z paleniem sam dla siebie. Antynikotynowa terapia jest ogromną szansą dla pracowników na szybkie i trwałe odzyskanie wolności oraz poprawę zdrowia i samopoczucia.

Dobre praktyki CSR i Employer Branding

Walka z uzależnieniem od nikotyny w miejscu pracy jest nowym zjawiskiem na polskim rynku. Organizacje powoli uświadamiają sobie, iż realizacja efektywnego programu antynikotynowego pozwala pogodzić interes firmy oraz zatrudnionych osób. CSR ukierunkowany na pracowników przynosi realne korzyści, znikają bezpowrotnie tzw. „przerwy na papierosa” – czas pracy puszczany z dymem, a pracownicy mogą skutecznie uwolnić się od nałogu. Sesje antynikotynowe w kraju rozpoczęły realizować najpierw korporacje, czerpiąc doświadczenia z Europy Zachodniej. Ze wsparcia Kliniki rzucania palenia Allen Carra skorzystały m.in.: SONY, ALSTOM POWER, PLAY, CARGILL, HMI, DANSKE BANK, SCHNEIDER ELECRIC, IBM, Cadbury czy IKEA.

Corporate wellness to temat coraz aktywniej podejmowany przez firmy – mówi Kinga Balter, Dyrektor Zarządzający Kliniki rzucania palenia Allena Carra w Polsce – pracodawcy opłaca się inwestować w zdrowie pracowników, dzięki czemu buduje bardziej trwały, stabilny i zadowolony zespół. Palący pracownik jest bardziej zestresowany i mniej czasu przeznacza na pracę niż nie palący, a firmy coraz bardziej zdają sobie z tego sprawę – dodaje.

Firmowe programy antynikotynowe w Polsce są jeszcze ciągle postrzegane jako innowacyjne działania CSR i employer branding. W Europy zachodniej to już nawet nie moda, a codzienność w prestiżowych korporacjach. Nadszedł czas, aby pracodawcy w Polsce zdecydowali się jak rozwiązać palący problem w miejscu pracy i przestali się łudzić, że palenie w ich firmie nie ma przełożenia na kluczowe obszary działalności przedsiębiorstwa.

Autor: Anna Buczyńska