Pokolenie Y trudnym wyzwaniem dla Employer Branding?

 
 
 

Generacją Y określamy osoby urodzone w dobie wyżu demograficznego, jaki miał miejsce w latach 1980-1995 ubiegłego wieku.

Pokolenie Y bardzo aktywnie korzysta z internetu oraz technologii mobilnych. Przeciętny przedstawiciel tej generacji to osoba dobrze wykształcona, z bardzo dużymi aspiracjami zawodowymi i raczej niechętna silnej identyfikacji z miejscem pracy. Grupa ta stanowi nowe i trudne wyzwanie dla pracodawców, szczególnie tych, którym zależy na zatrzymywaniu talentów.

Pokolenie Y to w większości osoby znajdujące się w początkowym etapie kariery zawodowej. Pracy poszukują wyłącznie za pomocą internetu, a w wyborze pracodawcy kierują się opinią na temat firmy, jaką zaczerpną z internetu. Są bardzo częstym gościem portali społecznościowych (głównie Facebook i GoldenLine rzadziej LinkedIn i Profeo). Warto, zatem posiadać tam swój profil pracodawcy by za jego pośrednictwem promować markę pracodawcy, najlepiej poprzez rekomendacje wystawiane przez aktualnych pracowników.

 Ludzie z „generacji Millenium”, bo tak również określa się pokolenie Y-ków w poszukiwaniach informacji o pracy bardzo często odwiedzają internetowe strony pracodawców. Jest, więc konieczne, aby firma posiadała nowoczesną, profesjonalną i bogatą w szereg ciekawych informacji zakładkę internetową kariera.

 Komunikacja z pokoleniem Y wymaga stosowania niestandardowych działań.

Skuteczną metodą pozyskiwania zainteresowania talentów należących do tej grupy będą wszelkie dynamiczne formy komunikacji np. jak film rekrutacyjny lub narzędzia wymagające interakcji np. gra biznesowa czy coraz modniejsze ostatnio webinary.

W opinii rekruterów ludzie z pokolenia Y posiadają wysokie ambicje i są silnie zorientowani na rozwój. Charakterystycznym elementem dla tej grupy jest duże ukierunkowanie projektowe oraz umiejętność wykonywania wielu zadań jednocześnie. W pracy szukają oni przede wszystkim możliwości zdobywania coraz to nowych doświadczeń, a także realizacji swoich pasji i zainteresowań. Są bardzo otwarci na nowe technologie. Dobrze radzą sobie w pracy zespołowej oraz w środowiskach multikulturowych.

Jak to zwykle bywa jest też i druga strona medalu. Generacji z pod znaku Y zarzuca się trudność w przystosowywaniu się do reguł i procedur panujących w firmie. Ponadto, cechuje ją słaby poziom dyscypliny w pracy oraz częsty brak akceptacji autorytetów przełożonych, których chce ona traktować jak równych sobie. Grupa ta w bardzo niskim stopniu przejawia chęć identyfikacji z firmą. Słabo przywiązuje się do miejsca pracy, dlatego raczej trudno liczyć na jej lojalność. Szybko podejmuje decyzje o zmianie pracy, jeśli tylko otrzyma ku temu odpowiednią okazję.

Pozyskanie lojalności i zatrzymanie wartościowego Ygreka to prawdziwe wyzwanie dla Pracodawcy. Jeśli jednak poświęcimy mu więcej uwagi, docenimy potrzebę rozwoju i zastosujemy w stosunku do niego większą elastyczność, a nade wszystko damy do zrozumienia, że jest ważnym elementem w organizacji, mamy szansę pozyskać oddanego i zaangażowanego pracownika. Bardzo pozytywną rolę w tym procesie odgrywać może wewnętrzny employer branding.