Podręczny start – Onboarding Process

 
Start w firmie - o czym informować pracownika?
 
 
Start w firmie - o czym informować pracownika?

Tak możesz zaplanować program wdrożeniowy dla nowej osoby w firmie. Co powinien zawierać dobrze przygotowany podręcznik onboardingowy?

Podręczny start

Raz a dobrze, z korzyścią na przyszłość. Tak możesz zaplanować program wdrożeniowy dla nowej osoby w firmie. Wizerunek pracodawcy jest sprawą złożoną, wpływa na niego bardzo wiele czynników. Zaczynasz go budować od momentu procesu rekrutacyjnego, aż po odejście pracownika z firmy. Możesz bardzo starać się w jednym obszarze i być za to docenionym, jednak kiedy zawiedziesz w innym, dobry PR będzie zagrożony. Dlatego też, w podejmowanych działaniach liczy się konsekwencja.

Witaj w firmie

Po udanym procesie rekrutacyjnym i zatrudnieniu odpowiedniego pracownika, przed działem HR stoją kolejne, nie mniej ważne zadnia. Nowa osoba, która właśnie trafiła do firmy potrzebuje wsparcia ze strony przełożonych i kolegów. Sytuacja jest dla niej stresująca, dlatego pracodawca powinien tak zaplanować program wdrożeniowy, by czuła się ona komfortowo. Dzisiaj nie powinno się pytać o to, czy programy wdrożeniowe są konieczne i czy mają sens, tylko o to, z jakich rozwiązań warto skorzystać w kontekście zarządzania swoim zespołem. Celem jest jak najlepsze przygotowanie pracownika do zadań na stanowisku i utrzymanie oraz wzrost jego motywacji.

Dlaczego odpowiednie przywitanie
i wdrożenie pracownika jest tak ważne?

Odpowiedź jest prosta. Jeżeli nowa osoba zostanie pozostawiona bez merytorycznej opieki przełożonego, wówczas poczuje się zagubiona i niepotrzebna. Takie sytuacje bardzo często prowokują do myśli o szybkiej zmianie pracy. Pracodawca ponosi straty finansowe i musi przeznaczyć kolejne środki oraz czas na powtórną rekrutację. Dlatego też trzeba działać. Co dokładniej można zrobić?

Oprócz zaproponowania mentora nowemu pracownikowi,
pracodawca może pomyśleć o podręczniku onboardingowym.

I trudno się z tym nie zgodzić. Wsparcie mentora podczas pierwszych dni pracy na pewno jest nieocenione. Niekiedy jednak częste zadawanie podobnych pytań bywa dla nowego pracownika kłopotliwe. Nie chce on zostać postrzegany jako niekompetentny czy roztargniony. Z kolei wiedza, której potrzebuje jest mu niezbędna do poprawnego wykonania zadań. Należy jednak pamiętać, że mentor ma również inne obowiązki, których nie może zaniedbywać, a jego czas jest ograniczony. Dodatkową pomocą może być przygotowany dla nowych osób podręcznik zawierający wszystkie, niezbędne do pracy informacje. Główną jego zaletą jest to, że dana osoba może w każdej chwili do niego zajrzeć i samodzielnie uzyskać potrzebne informacje. Angażowanie osób trzecich nie jest w tym wypadku konieczne, co daje pracownikowi poczucie niezależności.

Co powinien zawierać dobrze
przygotowany podręcznik onboardingowy?

Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Wszystko zależy od tego, co jest ważne dla naszej organizacji. Warto jednak pomyśleć o dodaniu informacji na temat ważnych firmowych wydarzeń, dress codu, panujących zwyczajów czy obchodzonych uroczystości. Oprócz tego podręcznik powinien zawierać spis numerów telefonu do osób decyzyjnych z krótką notką o zakresie ich obowiązków i obszarach, w których mogą nam pomóc. Dzięki temu unikniemy sytuacji, kiedy pracownik nie będzie wiedział, z czym i do kogo może się zwrócić. Ciekawym pomysłem jest także rozpisanie ścieżki rozwoju dla pracownika czy wypisanie struktury firmy. Czasami firmy dodają do podręczników Social Media Policy, ponieważ dbają o spójny wizerunek w mediach. W ten sposób pracownik uzyska jasną informację podpowiadającą, jak powinien poruszać się w sieci, by budować swój personal branding.

Dlaczego podręcznik na start?

Przede wszystkim dlatego, że daje swobodę nowemu pracownikowi. Nie musi on dodatkowo stresować się, że po raz kolejny zada to samo pytanie swojemu mentorowi. Co ważne, nie chodzi o to, by kogokolwiek zastępować i rezygnować ze wsparcia przydzielonej osoby. Zadaniem podręcznika jest wsparcie pracownika, zwiększenie poziomu jego komfortu i wiedzy, potrzebnej do tego, żeby rozpocząć pracę w organizacji. Nowe osoby w pierwszych dniach muszą przyswoić dużą ilość wiedzy, dlatego pominięcie pewnych informacji zdarza się bardzo często i jest naturalne. Podręcznik jest tak naprawdę poradnikiem, do którego pracownik może zawsze zajrzeć i uzupełnić wiedzę.

Dbałość o pracownika od samego początku powinna być standardem w naszych firmach i powinna być wpisana w strategię employer branding firmy. Wybór narzędzi zależy od budżetu i chęci zaangażowania. Jeśli mamy możliwość inwestycji w dodatkowe możliwości, na pewno warto się na nie zdecydować. Pracownik, który poczuje się ważny dla firmy doceni ją i będzie chciał zostać w niej na dłużej.

Autor: HRownia