Onboarding, czyli jak wdrożyć nowego pracownika w firmowy etat

 
 
 

Rzucić na głęboką wodę czy stopniowo i z wyczuciem wprowadzać w struktury organizacji nową osobę?

Przed takim dylematem stoi wiele przedsiębiorstw. Niezależnie jednak na co zdecyduje się pracodawca, najważniejsze jest odpowiednie wdrożenie takiego pracownika.

Niestety, często sprowadza się ono w wielu firmach tylko do przedstawienia nowej osoby pozostałym członkom zespołu i pobieżnego przybliżenia jej zakresu obowiązków. Efekt jest taki, że obłożona zbyt dużą liczbą zadań, których do końca nie rozumie, pracuje chaotycznie i nieustannie otrzymuje za to reprymendy od przełożonego albo składa wypowiedzenie jeszcze przed końcem okresu próbnego.

Tymczasem pracodawca może sięgnąć po proste rozwiązanie, jakim są programy wdrożeniowe zwane popularnie onboardingiem. Dostarczają one nowym pracownikom niezbędnej wiedzy na temat organizacji i branży, a także przyspieszają osiągnięcie przez nie pełnej efektywności i eliminują popełnianie błędów. Potwierdzają to zresztą wyniki raportu „Procesy HR w firmach w Polsce” przygotowanego przez Antal i Macrologic: według nich blisko 57 proc. respondentów uznaje ten element za bardzo ważny.

Aby mieć w swych szeregach dobrego pracownika, nie wystarczy tylko zatrudnić wybitnego specjalistę. Od samego początku trzeba go też sprawnie wdrożyć w nowe obowiązki i pokazać, jak będzie wyglądać jego praca. Pomocne w tym są szkolenia wstępne. W naszej firmie trwają one 8 dni i składają się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Blok teoretyczny poświęcony jest zagadnieniom związanym z technikami sprzedaży oraz budowaniem relacji z klientem, a każda dawka wiedzy przekazywanej przez naszych ekspertów podparta jest praktycznymi przykładami. Dzięki temu nowi pracownicy wiedzą, jak wykorzystać zdobyte umiejętności, i co najważniejsze, mają świadomość, na czym będzie polegać ich praca. Przyszli doradcy finansowi mają także okazję do wymiany doświadczeń ze swoimi przełożonymi i dyskusji na temat wad i zalet pracy w branży finansowej

Marta Sewerynek-Otwinowska, Dyrektor Działu Analiz Futuro Finance

Po pierwsze: mentoring

Szkolenia wstępne są ważne we wdrażaniu na stanowisku nowego pracownika. Jednak pracodawcy coraz częściej decydują się także na programy mentoringowe. Zakładają one wyznaczenie przez przełożonego specjalnego opiekuna, który przeprowadzi nową osobę w firmie przez cały proces wdrożeniowy. Mentor pomaga poznać organizację, jej strukturę, a co najważniejsze: oswaja z nowym środowiskiem i motywuje do pracy.

Nowi pracownicy mogą liczyć na pełne wsparcie i pomoc swoich opiekunów, którymi najczęściej są ich bezpośredni przełożeni. Przyjęty przez nas model zarządzania daje możliwość samodzielnego rozwoju z jednoczesnym budowaniem poczucia bezpieczeństwa, że zawsze można skorzystać z porad doświadczonych kolegów. Mamy świadomość, że pierwsze miesiące w nowej pracy związane są ze stresem, dlatego obecność takiej osoby jest dużym wsparciem. Na tym etapie bardzo ważne jest więc dobre dopasowanie pod względem m.in. charakterologicznym kierownika do osoby rozpoczynającej pracę doradcy finansowego

mówi ekspert Futuro Finance

Dodatkowo mentor wspiera także pracownika w rozwiązywaniu problemów, pomaga zaplanować ścieżkę kariery i na bieżąco monitorować postępy.

Po drugie: atmosfera

Podczas adaptacji nowego pracownika warto zadbać także o dobre relacje między nim a pracodawcą. To gwarancja nie tylko jego wysokiej efektywności, ale także pełnego zaangażowania i oddania się pracy. Jednak bez pełnej współpracy i wzajemnego zrozumienia nie da się tego wdrożyć, dlatego Marta Sewerynek-Otwinowska podkreśla, jak dużą wagę w Futuro Finance przykłada się do atmosfery panującej w biurze.

Trudno skupić się na powierzonych zadaniach, jeżeli na samą myśl o pracy dostajemy gęsiej skórki. Dbamy, by przyjazna atmosfera panowała zarówno w czasie całego okresu wdrożeniowego, jak i po jego zakończeniu. Współpraca, wzajemna pomoc, lojalność i poczucie równego traktowania to cechy charakterystyczne dla pracy w Futuro Finance.

Po trzecie: feedback

Równie istotny w procesie wdrażania nowego pracownika jest też feedback. Po okresie próbnym, który zwyczajowo trwa trzy miesiące, najczęściej dochodzi do spotkania przełożonego z podwładnym. Wspólnie podsumowują dotychczasową współpracę oraz określają cele do realizacji na kolejne miesiące. O profesjonalnym podejściu do onboardingu świadczy otwartość na informacje zwrotne ze strony pracownika.

Takie rozmowy są bardzo wartościowe, ponieważ dają możliwość wymiany spostrzeżeń na temat jakości i efektywności pracy. „Świeże spojrzenie” nowych pracowników jest dla nas bardzo cenne, ponieważ pozwala wdrożyć w życie wiele sugestii, które pomagają usprawnić pracę doradców Futuro Finance. Pokazujemy tym samym, że zależy nam na satysfakcji pracownika i szanujemy jego opinię.

podkreśla przedstawicielka wrocławskiej firmy doradztwa finansowego

Po czwarte: pracownik

I wreszcie sam pracownik. Bo właściwie przeprowadzony proces adaptacyjny to podstawowy element każdej dobrej rekrutacji. Warto więc, by pracodawca dołożył wszelkich starań i poświęcił trochę czasu oraz energii na właściwe wdrożenie nowej osoby w życie firmy.

Proces wdrażania nowych pracowników to jedno z największych wyzwań zawodowych. Wymaga od pracodawcy pełnego zaangażowania i skupienia, a także klarownego przekazywania komunikatów. W całym procesie nie można zapomnieć, że pracownik to podstawowy element każdej organizacji. Warto potraktować nowe osoby jak inwestycje, które po pewnym czasie mogą się nam zwrócić. I to często z niemałym zyskiem – podkreśla Marta Sewerynek-Otwinowska