Nowoczesne sposoby i narzędzia komunikacji w employer brandingu

 
 
 

Zbuduj społeczność! Opowiedz historię! Pomysłowość i wyjście na przeciw ewoluującym oczekiwaniom pracowników.

Budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy wraz z rozwojem technologii zaczęło nabierać coraz większego znaczenia. A to za sprawą nowych mediów, które świadomie wykorzystywane są do kreowania swojej marki. Na jakie trendy komunikacyjne warto dziś postawić?

Działania employer brandingowe, ze względów na grupę odbiorców do której są kierowane, można podzielić na dwa rodzaje:

  • wewnątrz firmy
    Adresowane do osób zatrudnionych w organizacji. Skupiają się głównie na kreowaniu atmosfery przyjaznej rozwojowi pracowników oraz scalaniu relacji między nimi.
  • na zewnątrz firmy
    Skierowane do kandydatów i potencjalnych przyszłych pracowników. Podstawowym zadaniem takich działań jest przedstawienie atrakcyjnego i konkurencyjnego wizerunku pracodawcy na tle pozostałych firm na rynku pracy.

Istnieje spora zależność między employer brandingiem zewnętrznym a wewnętrznym. To jak pracownicy oceniają swojego pracodawcę oraz jaka atmosfera panuje w środku organizacji często warunkuje opinię krążącą wśród osób niezwiązanych z tą firmą. Wszystko za sprawą wyrobionej opinii o marce, której budowanie powinno odbywać się za pośrednictwem najnowszych kanałów komunikacyjnych. To właśnie przestrzeń Internetu jest obszarem, gdzie najszybciej dotrzemy do świadomości odbiorców. O jakich narzędziach konkretnie mowa?

Zbuduj społeczność!

Nowoczesne platformy komunikacyjne wdrażane wewnątrz firmy, nie tylko ułatwiają delegowanie zadań, czy składanie wniosków pracowniczych, ale przede wszystkim wpływają na lepszą integrację osób zatrudnionych w firmie. Szczególnie ważne jest to w organizacjach rozproszonych, gdzie osoby zatrudnione w różnych działach na co dzień nie mają okazji ze sobą współpracować. Tego rodzaju platformy posiadają funkcję wymiany informacji pomiędzy wszystkimi poziomami w firmie. Dodatkowym atutem jest możliwość ‘lajkowania’, publikowania postów informacyjnych, czy konwersacji prywatnych. Podstawową zaletą dobrze zorganizowanych wewnętrznych sieci społecznościowych jest zwiększenie zaangażowania i poczucia przynależności do zespołu.

Budowanie społeczności na zewnątrz odbywa się za pośrednictwem social mediów.  Działania na tym obszarze wymagają sprecyzowania grupy docelowej. Inne komunikaty powinny pojawiać się np. na Facebooku, a inne na portalach biznesowych. Facebook nastawiony będzie na relacje z kandydatami, natomiast LinkedIn daje możliwość zbudowania profesjonalnego wizerunku wśród ekspertów z branży.  Firma nie posiadająca obecnie kanałów social media wydaje się wręcz podejrzana. Każdy zainteresowany (zarówno kandydat, jak i klient) przed bezpośrednim skontaktowaniem się z firmą najpierw odwiedza jej profil w Internecie. To na co warto postawić przy tworzeniu fanpage’y i grup to dialog z użytkownikami oraz otwartość. Musimy byc przygotowani na to, że nieraz pojawią się także komentarze krytykujące dany produkt czy usługę. W takiej sytuacji najważniejsza jest szybka reakcja i wyjście naprzeciw sytuacji kryzysowej.

Głównymi odbiorcami w sferze social mediów są pokolenia Y i Z, dla których komunikacja wirtualna to niemalże środowisko naturalne. Swobodne poruszanie się w przestrzeni mediów społecznościowych pozwala im na natychmiastowe wychwycenie komunikatów unikalnych, wyróżniających się na tle reszty.  Nowoczesny employer branding nie boi się obnażenia ‘wnętrza’ firmy. Dlatego coraz częściej można spotkać się z publikacją zdjęć zdradzających pracę ‘od kuchni’, informacjami odnośnie podejmowanych inicjatyw, a nawet humorystycznymi cytatami z dialogów między pracownikami. Banalne czynności, a jednak tak istotne, dzięki którym świadomie tworzy się społeczność wokół przedsiębiorstwa.

Opowiedz historię! Storytelling…

Jak sprawić, aby marka stała się bliższa odbiorcom i nabrała indywidualnego charakteru? Wykorzystaj storytelling! Możliwości użycia są dwie. Przybliżenie historii danego pracownika bądź całej firmy. Owa historia nie powinna dotyczyć wyłącznie sukcesów. Prócz nich dobrze jest wspomnieć o przeszkodach, trudnościach, jakie firma/pracownik musiał pokonać, aby odnieść ostateczne powodzenie. Szczera opowieść, bez sztucznego upiększania doprowadzi do bardziej wiarygodnego wizerunku pracodawcy.

Storytelling jest świetną okazją do przemycenia istotnych dla firmy wartości, czy ukazania kultury w organizacji. Historia pracownika, który odniósł sukces zadziała motywująco na potencjalnych kandydatów, którzy zapragną zasilić szeregi firmy, widząc u siebie podobną perspektywę rozwoju.

Idąc z duchem współczesnych trendów, warto zaoferować odbiorcom nowe formy przekazu informacji, rezygnując ze suchych faktów w nieciekawej oprawie wizualnej. Prowadzenie bloga firmowego lub pracowniczego to idealne rozwiązanie, aby poznać pracodawcę od zupełnie innej strony.  Dobrze, aby treści tam publikowane dotyczyły zarówno faktów z życia firmy, pasji konkretnych pracowników, jak i relacji ze wspólnych integracji. Uzupełnieniem do samych treści może być ciekawa infografika bądź film – bo to właśnie obrazem najłatwiej jest przekazać emocje, a także urozmaicić przekaz.

Employer Branding po nowemu

Inwestycja w pozytywny wizerunek pracodawcy wcale nie musi być kosztowna. Podstawą skutecznego budowania marki jest pomysłowość i wyjście na przeciw ewoluującym oczekiwaniom pracowników. To właśnie wykorzystywanie nowoczesnych narzędzi komunikacji wpływa na postrzeganie firmy i okazuje się być trendem rozwojowym w employer brandiingu na najbliższe lata.

 Autor: Adrianna Nowak, HRownia