Ministerstwo Klimatu i Środowiska jest organem administracji rządowej, realizującym zadania z zakresu polityki energetycznej, klimatycznej oraz ochrony środowiska. Dotyczą one m.in. energii jądrowej, elektroenergetyki, , ropy i paliw transportowych, odnawialnych źródeł energii, ochrony powietrza, a zmierzają ku neutralności klimatycznej, sprawiedliwej transformacji i zrównoważonemu rozwojowi.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska to instytucja posiadająca Certyfikat «Pracodawcy Zdrowia» (2019); Członek Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji (od 2019 r.); Członek Koalicji na rzecz Prostego Języka (od 2019 r.). Posiada rejestrację w systemie EMAS – ekozarządzania i audytu (2017).
Ocena redakcji MarkaPracodawcy.pl
PEŁNI ENERGII Z PRZYJAZNYM KLIMATEM
„Z wielką przyjemnością przyznajemy Ministerstwu Klimatu i Środowiska tytuł i Nagrodę Specjalną FRIENDLY WORKPLACE 2021. Warto podkreślić, że Ministerstwo Klimatu i Środowiska jest pierwszym tej rangi urzędem państwowym, nagrodzonym przez naszą redakcję. Skorzystaliśmy z możliwości odwiedzenia Ministerstwa i wynieśliśmy z tej wizyty niezwykle pozytywne wrażenia. Niewątpliwie jest to miejsce dla wszystkich, którym bliskie są sprawy związane z szeroko pojętą gospodarką środowiskową i zrównoważonym rozwojem. Szczególnie, że to właśnie tu budowana jest strategia prowadzenia polskiej polityki środowiskowej i klimatycznej. Gwarantuje to dostęp do szerokiej wiedzy w tych dziedzinach oraz ambitne wyzwania, które wspierają zbieranie doświadczeń i zapewniają owocny rozwój zawodowy. Naszą uwagę zwrócił także przyjazny klimat pracy w różnorodnym, wielopokoleniowym zespole, w którym praktyka i doświadczenie przenika się z entuzjazmem, energią i kreatywnością. Ministerstwo jako pracodawca stawia na otwartą, inkluzywną kulturę i politykę personalną, przyjazną dla osób niepełnosprawnych. Na koniec pragniemy przekazać naszą szczególną pochwałę dla ambitnego i kreatywnego zespołu HR, między innymi za ciekawie prowadzony profil na LinkedIn. Ministerstwu Klimatu i Środowiska szczerze gratulujemy!”.
Wybrane fragmenty z ankiety Pracodawcy
I. RELACJE Z PRACOWNIKAMI
- ankieta candidate experience po przeprowadzanych naborach;
- program onboardingowy dla nowych pracowników;
- organizacja spotkań integracyjnych;
- organizacja dni świąteczno-rodzinnych dla pracowników i ich dzieci (gry i zabawy, spotkania z Św. Mikołajem, itp.);
- organizacja wydarzeń o charakterze klimatyczno-środowiskowych angażującym pracowników, np. Dzień bez Samochodu, Światowy Dzień Roweru;
- organizacja konkursu plastyczno-literackiego dla dzieci pracowników pod nazwą «Klimat wokół nas»;
- wdrożenie procedury antymobbingowej (m.in. funkcjonowanie Zespołu ds. Równego Traktowania);
- utworzenie zespołu wewnętrznego ds. komunikacji wewnętrznej inicjującego działania mające na celu usprawnienie w zakresie przepływu komunikacji w organizacji, m.in. opracowywanie i dystrybucja newslettera, podejmowanie działań z obszaru komunikacji skierowanych dla pracowników;
- badanie exit interview dla pracowników odchodzących z organizacji.
II. ROZWÓJ PRACOWNIKÓW
- bogaty pakiet szkoleń/kursów/studiów : od szkoleń poznawczych/merytorycznych po szkolenia z kompetencji społecznych, tzw. miękkich, kursy/szkolenia/seminaria;
- programy rozwojowe dla menadżerów, dla ekspertów, oraz osób, które chcą rozwijać swoje umiejętności „na przyszłość”, akademia lidera – ścieżka liderska i ekspercka;
- liczne kursy językowe, w tym indywidualne dopasowane do potrzeb pracowników;
- zespoły projektowe, do których można dołączyć, aby realizować dodatkowe zadania, inne niż te wynikające ze stanowiska pracy i dzięki temu wykorzystywać i rozwijać swoje indywidualne predyspozycje
III. WORK LIFE BALANCE
- ruchomy czas pracy;
- możliwość opuszczenia biura w godzinach pracy, w sytuacjach prywatnych wymagających osobistego zaangażowania;
- dofinansowanie do wypoczynku pracowników;
- dofinansowanie do wypoczynku dzieci pracowników;
- możliwość korzystania z telepracy i pracy zdalnej;
- możliwość udziału w akcjach charytatywnych;
- zróżnicowane narzędzia do komunikacji wewnętrznej (intranet, newsletter, czat na mailu, programy do telekonferencji).
IV. ZDROWE MIEJSCE PRACY
- uruchomienie usługi telemedycyny w zakresie badań wstępnych/okresowych/kontrolnych w ramach medycyny pracy;
- wykonanie stacjonarnego szczepienia pracowników przeciwko grypie;
- zapewnienie środków ochrony indywidualnej dla pracowników – maseczki, przyłbice, rękawiczki, płyny do dezynfekcji;
- nowa organizacja stanowisk pracy, na których występuje kontakt z klientem – przegrody szklane i śluzy bezpieczeństwa;
- zainstalowanie 4 automatów do dezynfekcji rąk;
- zwiększona częstotliwość czyszczenia i dezynfekcji pomieszczeń i części wspólnych (toalety, umywalnie, kuchnie, części wspólne, klamki, poręcze, drzwi, podłogi);
- organizacja pracy stacjonarnej w zakresie zachowania reżimu sanitarnego;
- promowanie wiedzy ma temat ergonomicznych warunków pracy (informacje w intranecie) ;
- wymiana punktów świetlnych na LED (ograniczenie źródeł światła o złej barwie, o świetle drgających i o niskiej sprawności);
- zastosowanie w pomieszczeniach farb o przyjaznej barwie tonalnej (tony ciepłe) i tworzących powierzchnie nie przyciągające kurzu;
- likwidacja wykładzin i dywanów na rzecz powierzchni zmywalnych, łatwych do utrzymania w czystości (parkiety, panele, terakota);
- wymiana wszystkich standardowych foteli biurowych na fotele o podwyższonych parametrach ergonomicznych;
- wprowadzenie w bufecie menu wegetariańskiego (śniadania, obiady).
Polityka firmy i działanie firmy na rzecz ochrony zdrowia pracowników w trakcie pandemii
- wyposażenie pracowników w laptopy, VPN oraz telefony komórkowe do pracy zdalnej;
- wydanie modemów i routerów internetowych dla osób, które nie mają Internetu lub potrzebują podpiąć do sieci domowej więcej niż jeden sprzęt;
- uruchomienie dysków sieciowych do przechowywania danych;
- uruchomienie platformy chatu tekstowego, głosowego i wideo do wykorzystania podczas pracy zdalnej;
- szkolenia wewnętrzne z użytkowania narzędzi do pracy zdalnej;
- spotkania online inicjowane samodzielnie, jak również organizacja profesjonalnych wideokonferencji (z pomocą działu IT) ;
- opracowanie nowych formularzy elektronicznych (formularze MS Word, MS Excel), jak również nowoczesnych formularzy XML, umożliwiających załatwienie spraw na drodze elektronicznej;
- opracowanie nowej Instrukcji Kancelaryjnej i Instrukcji Archiwalnej oraz katalogu JRWA, dzięki którym zwiększono ilość spraw możliwych do załatwienia w sposób elektroniczny;
- zwiększona obsługa Składu Chronologicznego oraz zwiększenie pełnego odwzorowania cyfrowego dokumentów mających postać tradycyjną, aby pracownik nie mający dostępu do pisma tradycyjnego mógł otrzymać jego pełny skan;
- uruchomienie wykorzystania uwierzytelnienia Profilem Zaufanym dokumentów elektronicznych, co umożliwia składanie przez pracowników oświadczeń woli w postaci elektronicznej zamiast w postaci papierowej;
- opracowanie nowych treści szkoleń interaktywnych na elektronicznej platformie szkoleniowej do samodzielnej nauki, również w przypadku potrzeby wykonania szkoleń okresowych.
V. BENEFITY
- indywidualny program rozwoju zawodowego (m.in. szkolenia, dofinansowanie do nauki języka obcego i studiów podyplomowych);
- możliwość wykupienia na preferencyjnych warunkach ubezpieczenia na życie oraz pakietu medycznego;
- zniżki na bilety do wybranych warszawskich teatrów;
- praca zgodnie z systemem ekozarządzania i audytu (EMAS);
- dogodna lokalizacja
- bufet kulinarny w siedzibie urzędu;
- pomieszczenie lub stojaki na rowery na terenie urzędu;
- miejsce do odświeżenia się.
INICJATYWY EDUKACYJNE I SPOŁECZNE
Edukacja na rynku pracy:
- udział w kilkunastu targach pracy i seminariach dla pracodawców w ostatnich 3 latach (organizowanych m.in. przez Uniwersytet Warszawski, AGH w Krakowie, Uniwersytet Śląski w Katowicach);
- organizacja wizyt studyjnych dla studentów (m.in. z Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego);
- współpraca z Biurami Karier polskich uczelni;
- organizacja staży dla osób bezrobotnych, programów stażowych „Energia dla przyszłości” oraz „Klimat dla przyszłości” dla studentów i absolwentów najlepszych uczelni w Polsce, stażu dla osób z niepełnosprawnościami (współpraca z fundacją Sustinae), praktyk studenckich i wolontariatów.
Wolontariat pracowniczy
- organizacja 3 akcji honorowego krwiodawstwa skierowanych do pracowników;
- zaangażowanie pracowników w charytatywną akcję „Szlachetna Paczka”;
- zbiórka darów dla zwierząt ze schronis
Strona www: https://www.gov.pl/web/klimat
Profil Ministerstwa na LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/ministerstwo-klimatu/