Friendly Workplace 2020
Aktualności Warto wiedzieć

Koniec rynku pracownika, czyli o tym jak sztuczny wizerunek i wartości firm runęły w 1 miesiąc.

koniec-rynku-pracownika

I żaden Employer Branding tu nie pomoże, gdy się było…niemyślącym, reaktywnym i obojętnym.

Dawno, dawno temu… o pracę trzeba się było starać. Mało tego: o praktykę trzeba się było starać. I to o praktykę darmową. Te czasy odeszły wraz z nastaniem rynku pracownika, wszechobecnych multisportów, benefitów, badań zaangażowania, funroomów, restroomów, kart prezentowych, opieki zdrowotnej i innych ciekawych rzeczy. Niektórzy pracodawcy ścigali się w wymyślaniu coraz to lepszych warunków pracy dla pracowników. Inni pracodawcy gonili tych pierwszych z niechęcią, aby nie otrzymać łatki złego/beznadziejnego pracodawcy. Ci pierwsi chcieli uzyskać zaszczytny tytuł firmy angażującej. Ci drudzy – przetrwać. Dobry benefitowy biznes. Biznes rosnących oczekiwań.

Dawno, dawno temu pewien dyrektor, z którym pracowałam krzyczał do swojego zespołu „Tam jest brama, jeśli się nie podoba praca! Pod tą bramą czeka kilkunastu takich jak ty!”. I miał niestety rację – czekali. I drżeli o to, że nie mają pracy. I daliby wszystko, żeby ją mieć.

A potem, świat się zmienił. Pracownicy zaczęli odchodzić do firm, w których lepiej płacono, lepiej szkolono, lepiej traktowano. Lepiej. Słowo klucz.

Co jest dziś tym lepiej?

Czy odejdziesz ze swojej firmy, bo ktoś Ci da lepsze wynagrodzenie, a może lepsze szkolenie, a może lepszy benefit?

A może dziś „lepiej” znaczy, że firma jest zabezpieczona, że ma własny pakiet antykryzysowy, rozważnie gospodaruje pieniędzmi, nie ginie z powierzchni ziemi po 2 miesiącach kryzysu, tylko stabilnie się trzyma, a może to oznacza, że firma się komunikuje, informuje, rozmawia, że traktuje cię jako partnera w swoim funkcjonowaniu, że współpracuje w tworzeniu rozwiązań na czas kryzysu, że razem z tobą uzgadnia najtrudniejsze decyzje? A może „lepiej” oznacza, że ta firma jest dla mnie ważna, że ją zwyczajnie lubię, że lubię w niej pracować, że się z nią identyfikuję, że jestem dumny, że w niej pracuję, że nie chcę pracować dla innej firmy, że jestem w stanie dla niej się poświęcić?

A dziś mamy epidemię. Epidemię wirusa. A w tle…Ludzkie dramaty. Zwolnienia długoletnich pracowników. Mailem.
A dziś mamy firmy, które po 1 miesiącu kryzysu mówią -> mamy straty, idziemy na dno.
A dziś mamy epidemię strachu. Strachu przed kryzysem, inflacją, a przede wszystkim przed zwolnieniami, utratą pozycji, wynagrodzenia, możliwości utrzymania rodziny, wizją niezapłaconych gigantycznych kredytów i spadkiem jakości dotychczasowego życia.

I tu was zaskoczę.

Bo to jest dobry czas na weryfikację. Weryfikację firm i ich wartości oraz weryfikację pracowników i ich wartości. Prześmiewczo napisałabym za Mickiewiczem: „że prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie”, ale głos rozsądku mówi mi, że przecież pracodawca i pracownik to nie przyjaciele. A może nieprzyjaciele? Eksperci od prawa pracy szybko skorygowaliby mój sposób myślenia, że to tylko „stosunek”. Że jeden robi, a drugi płaci. I ten co robi, ma robić to, co ten drugi każe. Ach. Serio?

Czas epidemii odkryje nieszczere wizerunki firm. Sztuczny Employer Branding. Sztuczność relacji. Sztuczną lojalność. Sztuczną troskę. Sztuczną dbałość o pracownika. Sztuczne zaangażowanie. Sztuczne twarze kierowników, managerów i pracowników. Będzie jak na dłoni.

Jak bańka mydlana pękną sztuczne deklaracje, jakim to my jesteśmy dobrym pracodawcą, albo pracownikiem.Zły pracodawca zamiast przyjść i powiedzieć o możliwych rozwiązaniach w trakcie kryzysu wyśle ci maila ze zwolnieniem bez uzasadnienia. Bez dziękuję. Bez przykro mi. Bez chwili wyjaśnienia. Skreśli cię z listy zatrudnienia jakbyś nigdy nie istniał.

A przecież jest kryzys…Można podziękować. Można powiedzieć, że sytuacja nas zmusza do pewnych kroków. Można podziękować za lata pracy. Można, ale po co.

Tak się odkrywa prawdziwe JA firmy. Ukryty za piękną grafiką, wzniosłymi hasłami, marketingowym bełkotem prawdziwy wizerunek pracodawcy. Bezwzględny, nieszanujący, mający pracownika gdzieś.

Hej Wy wszyscy, do których pracodawca przyszedł i dał wybór, pokazał rozwiązania, powiedział jak jest, wsparł, zatroszczył się-> Hej Wy! -> macie szczęście. Macie dobrego pracodawcę. Doceńcie go. Napiszcie o tym. Niech ludzie się dowiedzą, komu oddać najlepsze lata swojego życia.

Kryzys pokaże tych pracodawców, którzy są zwyczajnie prawdziwi w tym, co komunikują. Spójni wtedy, kiedy jest dobrze i kiedy jest źle. Spójni, kiedy mają za mało pracowników i kiedy mają ich za dużo. Nie oszukują, gdy potrzebują. Nie udają swoich wartości.
Bo kiedy pracodawca nie udaje, to będzie mu na was zależało. I dla takich firm warto pracować.

Epidemia to również test dla pracowników.

Znam bardzo różnych pracowników. Takich, którzy 120 % swojego życia oddają pracy, angażując się i ciesząc z każdego dnia w niej spędzonego. Znam też takich, którym sama myśl o pracy sprawia ból. Nienawidzą jej. Chodzą, bo utknęli, bo nie widzą innych możliwości, bo się boją. Znam też takich, którzy nie szanują pracy, wciąż chodzą na zwolnienia, robią na minimum.

A ty do której grupy należysz?

  • Gdy epidemia stanie się realna dla twojego pracodawcy, jak się zachowasz?
  • Czy pomożesz? Czy wesprzesz? Czy ograniczysz oczekiwania?
  • Czy zauważysz starania?
  • Czy ty pracowniku lubisz swoje miejsce pracy na tyle, aby pomóc mu przetrwać trudne czasy?
  • Ile możesz stracić sam, żeby ochronić swoje miejsce pracy?
  • A może ci na tym zupełnie nie zależy?
  • A może w tym czasie znajdziesz okazję do tego, aby odwdzięczyć się swojemu pracodawcy za całe dotychczasowe zło?
  • To jakim jesteś pracownikiem?
  • Gdybyś był swoim pracodawcą i popatrzył na swoją pracę oraz nastawienie, czy zatrudniłbyś samego siebie?
  • Tam, gdzie firmy nie zbudowały zaufania do pracowników w dobrym, spokojnym czasie, jak mają to zrobić teraz?Epidemia zmieni rynek. Znowu nie będzie łatwo. Znowu pojawi się bezrobocie. Znowu będzie konkurencja.

Kto tu wygra?

Z badań Konfederacji Lewiatan przeprowadzonych wśród 800 firm w Polsce, 69% przedsiębiorstw planuje redukcję zatrudnienia. Mało jest takich firm, które mówią „pomożemy ci”. Wiele jest takich, które mówią „jeśli państwo nam nie pomoże, to…”. Firmy oczekują od swoich pracowników proaktywności, więc teraz patrz pracowniku, jak proaktywna jest twoja firma w obliczu problemu. Czy przekształca działalność, czy zmienia profil, czy dostosowuje się nowych warunków, czy stoi i czeka.

Ale na co?

Tę grę wygrają ci, którzy wpadną na to, jak razem przetrwać.
Jeśli kochasz swojego fryzjera, zapłać mu za szkolenie „jak obciąć włosy męża i dzieci”. Jeśli lubisz miejsce, które odwiedzasz każdego roku zachęć jego właścicieli do tworzenia rękodzieła, robienia zdjęć i kupuj je, aby wesprzeć te miejsca. Ten czas wymaga wsparcia – barterów, wymiany. Wymiany pracowników? Kiedyś ludzie żyli w grupach i każdy coś potrafił, wykorzystajmy to. Czerpmy ze swoich mocnych stron w swoich małych społecznościach…Wymyślajmy. Przekształcajmy. Świat już nigdy nie będzie taki sam. A pomysłów jest wiele. Teraz może wydają ci się szalone. Ale za miesiąc nazwiesz je kreatywnymi i pochwalisz się w mediach społecznościowych.

Bo epidemia się kiedyś skończy i wieści się rozejdą…
O dobrych i złych.
Pomysłach. Działaniach. Decyzjach. Miejscach. Ludziach.
I żaden Employer Branding tu nie pomoże, gdy się było…niemyślącym, reaktywnym i obojętnym.
…………………………………………………………………………

żródło: http://upcoaching.pl/koniec-rynku-pracownika-sztuczny-wizerunek-firm-runal-1-miesiac-wartosci-kontra-wizerunek/

Autor: Natalia Grzesiak

newsletter employer branding Otrzymuj employer brandingowe aktualności. Zapisz się:↓↓↓

Zapisując się na newsletter, wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie newslettera MarkaPracodawcy.pl zgodnie z Ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 26 sierpnia 2002r. (Dz. U. nr 144 poz. 1204). Wyrażają zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Brand Position wydawcę portalu MarkaPracodawcy.pl - zgodnie z Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997r. (Dz. U. nr 133 poz. 883). Jednocześnie oświadczam, że przysługuje mi prawo wglądu do moich danych oraz ich poprawienia i usunięcia.

Redakcja MP

Redakcja MP

Szanowni Państwo serdecznie zapraszamy wszystkich pracodawców do III edycji Friendly Workplace 2020.

„Friendly Workplace” to wyróżnienie redakcji MarkaPracodawcy.pl dla firm, które mogą pochwalić się nowoczesnym podejściem w obszarze polityki personalnej i rozwoju pracowników.

Dołącz do programu. Poznaj szczegóły.

Aby otrzymać prospekt ze szczegółami prosimy o kontakt pod adresem: redakcja@markapracodawcy.pl

ZAPISZ SIĘ JUŻ TERAZ!

Planujesz zwolnienia grupowe?  Bądź odpowiedzialnym pracodawcą i zapewniaj pracownikom profesjonalny outplacement. Profesjonalnie z gwarancją zwolnienia grupowe oraz outpalcement. Zobacz co w tych trudnych chwilach proponuje BIGRAM