Jak dbać o dobrych kandydatów?

 
 
 

Trafia Ci się świetny kandydat. Po udanym interview i wstępnych negocjacjach wydaje się, że wszystko jest już na prostej drodze do pomyślnego zakończenia rekrutacji.

Często w rekrutacji nie jest sztuką znaleźć dobrego kandydata. Prawdziwym wyzwaniem dla rekrutera może być działanie mające na celu pobudzić zainteresowanie i entuzjazm kandydata, pozyskać zaufanie i „uodpornić go” na konkurencyjne oferty pracy. Co robić, aby nasz „diament” podczas procesu rekrutacji nie skorzystał z propozycji innego pracodawcy?

Trafia Ci się świetny kandydat. Po udanym interview i wstępnych negocjacjach wydaje się, że wszystko jest już na prostej drodze do pomyślnego zakończenia rekrutacji. Nagle, ze zdumieniem przyjmujesz informację, że Twój kandydat wybrał ofertę innej firmy. Zachodzisz w głowę, co mogło być przyczyną jego decyzji. Czyżby lepsza oferta konkurencyjnego pracodawcy? Niekoniecznie. Zastanów się czy w ferworze prowadzonych projektów rekrutacyjnych nie zapomniałeś poświęcić mu wystarczającej ilości czasu. Być może inny rekruter dołożył więcej starań, by zdobyć jego zaufanie i zainteresowanie.

Poniżej prezentujemy kilka wskazówek, które pomogą Ci zminimalizować ryzyko utraty kandydatów:

 PO OTRZYMANIU APLIKACJI

Na każde wartościowe zgłoszenie reaguj szybko. Wyślij osobistym mailem podziękowanie za złożenie aplikacji. Nie zwlekaj z telefonicznym interview, a jeśli podczas rozmowy dojdziesz do przekonania, że kandydat kwalifikuje się na bezpośrednie spotkanie – umów je od razu.

PRZED SPOTKANIEM

Przed planowanym spotkaniem prześlij kandydatowi wskazówki jak przygotować się do rozmowy. Zaproś go do odwiedzenia strony internetowej firmy, zwłaszcza sekcji poświęconej pracy lub skieruj na profil pracodawcy np. na Goldenline. Skutecznym narzędziem marketingu HR może być przygotowana zawczasu e-mailowa „pigułka informacyjna” na temat pracodawcy np. w formie efektownej animacji prezentującej ciekawostki związane z firmą, zalety i wyzwania związane z oferowanym stanowiskiem oraz atmosferę wewnątrz ogranizacji. Ważne, aby kandydat przyszedł na spotkanie z ugruntowaną wiedzą na temat firmy. Chodzi też o to, by poczuł on entuzjazm i autentycznie „zapalił się do pracy” w Twojej firmie.

BEZPOŚREDNIO PRZED INTERVIEW

Spraw, by kandydat oczekujący w recepcji na interview nie siedział bezczynnie. Warto podsunąć mu do czytania magazyn firmowy, folder lub broszurę rekrutacyjną.

NA SPOTKANIU

Pamiętaj, aby podczas bezpośredniej rozmowy nie skupić się tylko i wyłącznie na zadawaniu pytań kandydatowi. Postaraj się w ciekawy i przemyślany sposób zarekomendować mu firmę oraz zalety pracy na oferowanym stanowisku. Ty również musisz „sprzedać” swoją ofertę.

PO SPOTKANIU

Zaraz po spotkaniu prześlij e-mail z podziękowaniem za spotkanie i potwierdź uzgodnione ustalenia na temat kolejnych kroków w procesie rekrutacji.

JEŚLI PROCES DECYZYJNY SIĘ PRZEDŁUŻA

Jeśli proces rekrutacji przedłuża się (często nie mamy na to wpływu), pamiętaj o tym, aby nie pozostawiać kandydata bez informacji. W specjalnym mailu możesz powiadomić go o tym, że proces decyzyjny opóźnił się. Poproś go o chwilę cierpliwości i daj mu do zrozumienia, że jego kandydatura jest bardzo poważnie brana pod uwagę przez firmę. Przy okazji załącz do maila coś dodatkowego np. wybrany artykuł na temat firmy lub ciekawostkę. Kandydat musi czuć, że druga strona przejawia zainteresowanie jego osoba. Bądź z nim, zatem w możliwie jak najczęstszym kontakcie. W ten sposób zyskasz jego przychylność i zaufanie oraz sprawisz, że oferta pracy Twojej firmy będzie dla niego priorytetową.

mp

[subscribe2]