Czy strona kariera ma znaczenie dla budowania wizerunku pracodawcy?

 
 
 

Jednym z istotnych i zarazem bardzo widocznych elementów employer brandingowych jest strona kariera.

Właściwie przemyślana i umiejętnie wykorzystywana może być cennym wsparciem w aspektach wizerunkowych, z kolei jej brak jest zaniechaniem, na które w dzisiejszych realiach EB nie można sobie pozwolić.

Kiedy przeglądam strony kariera różnych firm trafiam zarówno na takie, które budzą uznanie, jak i te, które mogą służyć za przykład na to jak nie należy działać. Od czego zależy to, że niektóre firmy mają strony kariera, które są efektywne, a inni nie wiedzą jak to zrobić? Przede wszystkim warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań i wziąć pod uwagę kilka istotnych perspektyw. Także jeśli jesteś w momencie, w którym chcesz stworzyć lub zmodernizować swoją stronę kariera, przejdź przez poniższe kroki:

1. ZDIAGNOZUJ SWOJĄ  GRUPĘ DOCELOWĄ

– wygląd strony, jej zawartość i język, którym będziemy pisać są ściśle zależne od grupy docelowej, którą sobie dookreślimy. Zupełnie inaczej będziemy komunikować się z osobami z różnych pokoleń, z różnych branż, a także z osobami o różnej długości doświadczenia. Jeśli jednocześnie chcemy dotrzeć do studentów i profesjonalistów lub do osób z różnych branż, rozwiązaniem będzie podzielenie strony na podstrony dedykowane poszczególnym grupom. Jest to praktyka bardzo powszechna i inspiracji do tego jak to zrobić można poszukać u innych. Tu świetnym przykładem będzie chociażby http://www.tesco.pl/kariera/, gdzie znajdziemy podział na kilka obszarów: Program Młodego Lidera, Program Menedżerski Ekstraklasa, Praktyki Studenckie Dobry Start, Praktyki w zawodzie sprzedawcy. Tym sposobem nie tylko jest tu stworzony podział, który umożliwia łatwe odnalezienie interesujących nas treści, ale także mamy zaproponowane ciekawe nazwy, które przyciągają uwagę.

2. ZADBAJ O SPÓJNOŚĆ Z MARKĄ FIRMY

– strona kariera powinna być wspierana przez identyfikację wizualną firmy, aby razem stworzyły spójną całość. Konieczne jest, aby marka pracodawcy korespondowała z marką firmy. Poza tym przekaz na stronie kariery powinien być spójny z wartościami firmy, jej misją i wizją, wtedy wizerunek pracodawcy jest w pełni spójny i wiarygodny.

3. ZAINTERESUJ ODBIORCĘ

– zamieść na stronie kariera treści, które będą interesujące dla Twojej grupy docelowej. Zadbaj o informacje o firmie przekazane w ciekawy sposób, opisz kulturę organizacyjną i to, co stanowi wyjątkowość Twojej Firmy. Nie widzę sensu powielania schematów, w których opisujemy przebieg procesu rekrutacji i selekcji w firmie i zamieszczania opracowań o tym, co powinno znaleźć się w CV i czym jest Assessment Centre. To w żaden sposób nas nie wyróżni, a jedynie odwzoruje działania innych firm. Jedną z bardziej interesujących pod tym względem stron kariera jest http://www.implix.com/pl/kariera/ – znajdziemy tu wypowiedzi i nietuzinkowe zdjęcia pracowników, opisane wartości, możemy pobrać także i podejrzeć aktualne wydarzenia w firmie – a jest ich sporo i w Implix faktycznie się dzieje. Aby efektywnie dopasować sposób zainteresowania odbiorcy konieczne jest odwołanie się do wniosków z pierwszego etapu działań – określenia grupy docelowej.

4. ZAISTNIEJ W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH I TAM, GDZIE JEST TWOJA GRUPA DOCELOWA

Jeśli poprzednie etapy nie są już nam obce i mamy pewność, że strona, którą przygotowaliśmy spełnia nasze założenia i oczekiwania, warto zastanowić się nad tym jak opowiedzieć o niej innym. Samo posiadanie strony kariera może nie wystarczyć, konieczne jest przyciągnięcie uwagi naszej grupy docelowej. Dlatego też warto być tam, gdzie są Ci, do których planujemy dotrzeć. Promujmy się w mediach społecznościowych, bywajmy na uczelniach, zachęcajmy do tego, aby kandydaci wchodzili na naszą stronę. Najważniejsze jest, aby dobrze zacząć, później częściowo będziemy mogli liczyć na marketing wirusowy i na tym etapie konieczne będzie zadbanie o punkt 5…

5. PAMIĘTAJ, ŻE STRONA KARIERA POWINNA TĘTNIĆ ŻYCIEM

Sporo jest stron, które na początku dobrze się zapowiadały, które są przemyślane, ciekawe i w zasadzie nie dzieje się na nich nic więcej. W gruncie rzeczy zatrzymanie się na punkcie 4 może wystarczyć i jeśli zadbaliśmy o wszystkie poprzednie punkty, nasza strona będzie oglądana, odwiedzana i może nawet stanie się inspiracją dla innych firm. Jeśli jednak chcemy zawalczyć jeszcze o jakąś wartość dodaną , to warto postawić na to, aby nasza strona była żywa i aby wyróżniała się swoim dynamizmem. Jak to uzyskać? Jedną z prostych dróg jest zamieszczanie np. zdjęć z aktualnych wydarzeń firmowych, które pokazują co się u nas dzieje i że dzieje się nie tylko okazjonalnie. Poza tym możemy zadbać o profil naszej strony kariera w mediach społecznościowych, np. na Facebooku i dzielić się tym, co robimy, co dla nas ważne i tym, co może zbudować społeczność wokół naszej marki pracodawcy.

I na koniec – opinia może ryzykowna, ale w mojej ocenie, wbrew temu, o czym mówi się w wielu poradnikach o tworzeniu strony kariery i na konferencjach, najważniejszym elementem przy tworzeniu strony kariera nie jest ilość kliknięć, która prowadzi do celu. Uważam, że nie jest kluczowe to, aby w 2-3 kliknięciach dojść do podstrony z ogłoszeniami. Techniczne aspekty są ważne, ale nie są najważniejsze – sercem strony kariera jest jej treść i pomysł na nią – i to właśnie będzie magnesem, który będzie przyciągał.

 Expert Employer Brandingu

 Joanna Kamińska / HR Support

Ekspert Markapracodawcy.pl

[subscribe2]