Friendly Workplace 2020
Aktualności Infografika

Czy praca zdalna może być friendly? 10 zasad efektywnej pracy w domu.

W związku z koronawirusem wielu z nas pracuje w domu. Niektórym osobom bardzo odpowiada taka forma pracy, innym wręcz przeciwnie. Niezależnie od tego przymusowy home office to zupełnie nowa okoliczność, do której trzeba jakoś przywyknąć. Przede wszystkim należy zaakceptować fakt, że ten tryb pracy może towarzyszyć nam znacznie dłużej niż się spodziewamy. Szukajmy jednak pozytywów. Pierwsza dobra wiadomość jest taka, że epidemia kiedyś się skończy i życie wróci do normy. Kolejna to taka, że praca zdalna oznacza oszczędność czasu. Odpadają nam poranne i wieczorne dojazdy. Przyjmując, że dojazd do pracy zajmuje średnio godzinę to dziennie oszczędzamy 2 godziny, co w skali tygodnia daje już 10 godzin! W sumie zyskujemy więcej niż jeden dodatkowy dzień roboczy tygodniowo. Wspomniany czas możemy wykorzystać dowolnie według potrzeb – na relaks z rodziną, domowe porządki, naprawy, domowy wypoczynek.

To tyle pozytywów, gdyż musimy również pamiętać, że wydawałoby się wygodna praca zdalna, paradoksalnie stwarza szereg potencjalnych niebezpieczeństw. Źle zorganizowana może zaburzać nasz work-life balance. Jeśli okaże się, że w domu pracujemy dużo dłużej niż w trybie biurowym, w perspektywie przyniesie to negatywne skutki dla naszego zdrowia (przemęczenie, zmniejszona odporność organizmu). Ponadto narażamy się na napięte relacje z domownikami, co powoduje dodatkowy stres w i tak już napiętej atmosferze.

Jak efektywnie zarządzać pracą zdalną, aby była „friendly”.

1/ ZACHOWAJ DOTYCHCZASOWY PORANNY RYTM ŻYCIA

Zachowuj się tak jakby nic się nie zmieniło. Wstawaj o tej samej porze co zwykle. Zadbaj o higienę i swój wygląd tak jakbyś normalnie szedł do pracy. Praca w pidżamie, w domowych pieleszach zdecydowanie nie sprzyja efektywności i koncentracji na zadaniach. Utrzymanie dotychczasowej porannej dyscypliny mobilizuje i stwarza poczucie „bycia w pracy”.

2/ STWÓRZ PRZYJAZNY HOME OFFICE

Stwórz sobie przyjazną przestrzeń do pracy, najlepiej w oddzielnym pokoju. Jeśli istnieje konieczność pracy w jednym pomieszczeniu z innymi osobami spróbuj nieco przemeblować pokój, tworząc dla siebie choćby minimalną ale odrębną przestrzeń do pracy. Zadbaj o ład na biurku i porządek wokół niego. Jeśli pracujesz w sypialni (nie zalecane) zaściel łóżko i uprzątnij niepotrzebne rzeczy typu odzież, talerze, kubki. Pamiętaj – bałagan sprzyja zmęczeniu. Zgromadź wokół siebie wszystkie co będzie ci potrzebne aby później w nerwach nie biegać w poszukiwaniu czegoś co właśnie jest w tym momencie niezbędne. Przed rozpoczęciem pracy koniecznie przewietrz pomieszczenie.

3/ ZAPLANUJ DZIAŁANIA NA BIEŻĄCY DZIEŃ

Przed rozpoczęciem pracy zrób plan dnia, w którym  uwzględnisz pracę zawodową oraz niezbędne do wykonania obowiązki domowe (przygotowanie obiadu, spacer z psem, pomoc dzieciom w odrabianiu lekcji itp.) i koniecznie czas na odpoczynek. Możesz to zrobić na kartce, w Outlooku, w dogodnej dla ciebie formie. Odhaczaj zrealizowane punkty i pamiętaj aby być elastycznym. Modyfikuj harmonogram w zależności od zmieniających się priorytetów i okoliczności.

4/ PRACUJ Z PRZERWAMI

Rób regularne przerwy w pracy. Jeśli o tym zapominasz nastaw timer. Przyjmij, że np. co godzinę oderwiesz się od zajęć, rozprostujesz kości, napijesz się kawy, herbaty lub wody – daj sobie czas na odpoczynek i chwilowy reset. Spędzając większość czasu przed komputerem, pamiętaj aby raz na jakiś czas oderwać wzrok od monitora. Kiedy jesteś na ciągłym „telko” daj sobie chwilę aby ochłonąć –  wyjrzyj przez okno, posiedź chwilę w spokoju i ciszy.

5/ UNIKAJ ZBĘDNYCH BODŹCÓW

Przyznaj szczerze sam przed sobą, że pracując w domu czujesz się nieco poza kontrolą pracodawcy. Dlatego unikaj wykorzystywania czasu pracy na ciągłe przeglądanie informacji w necie. W obecnej chwili większość z nich tak wiąże się z koronawirusem i twającą pandemią. Nie są to wiadomości pozytywne i budujące dlatego nie ma potrzeby dodatkowo nimi się karmić. Zabiera to czas przeznaczony na pracę, a co równie ważne negatywnie wpływa na twoją koncentrację i nastrój. Unikaj siedzenia w social mediach, jeśli pracujesz w samotności i brakuje ci kontaktu z ludźmi staraj się znaleźć czas na rozmowy telefoniczne. Dla poprawienia atmosfery „w pracy” i twojego nastroju włącz sobie ulubioną  muzykę, która  zazwyczaj uprzyjemnia ci czas.

6/ DBAJ O REGULARNE POSIŁKI

Koniecznie dbaj o regularne posiłki. Nie zaczynaj dnia bez śniadania, a jeśli nie jesteś fanem wczesno porannych posiłków pamiętaj aby zjeść najpóźniej do godziny 10.00. Nie zapominaj o obiedzie. Jeśli możesz przygotuj coś co wystarczy na 2-3 dni i co łatwo można podgrzać, np. zupę, jeśli natomiast nie masz takiej możliwości zamów coś ciepłego na z dostawą do domu. Pamiętaj o regularnym piciu wody. Dla dobrego samopoczucia świetne będą owoce. Drobny batonik na osłodę również nie zaszkodzi 😊.

7/ PODUSMUJ DZIEŃ PRACY

Na koniec dnia podsumuj dzień i zaplanuj to co trzeba będzie zrobić w dniu następnym. Kończ pracę o określonej i tej samej godzinie. Utrzymuj dyscyplinę. Nie pracuj do późna, bo za w konsekwencji odbije się to na twoim zdrowiu. Będziesz przemęczony i sfrustrowany, a twoja praca stanie się mniej efektywna.

8/ ZADBAJ O RUCH

Koniecznie zrób sobie chociaż krótki spacer. Jeśli masz dzieci, które zapewne również spędziły dzień w domu pójdźcie na wspólny spacer, w miejsca oddalone od skupisk ludzi lub, jeśli pogoda nie sprzyja zróbcie coś wspólnie w domu. Ważne aby była to zabawa ruchowa np. ping pong na domowym stole, mini turniej – rzutki do tarczy, gimnastyka lub cokolwiek innego co podpowiada wam wasza kreatywność. Grunt to ruch i odprężenie. Dla naszych kręgosłupów, przez wiele godzin unieruchomionych przy komputerach każda forma aktywności ruchowej będzie zbawienna.

9/ DBAJ O WIECZORNY RELAKS

Wieczorem po zakończeniu prac zawodowych i domowych znajdź czas tylko dla siebie. Obejrzyj dobry film, poczytaj, posłuchaj, jednym słowem zrób coś co sprawi ci przyjemność.  Jest to szczególnie ważne kiedy w domu pracują lub uczą się wszyscy  domownicy. Pamiętaj, że masz prawo po ciężkim dniu poświęcić nieco czasu tylko sobie i zadbać o swój psychiczny reset.

10/ ZADBAJ O SEN

Dbaj o zdrowy sen. Organizm dorosłego człowieka potrzebuje minimum 7-9 godzin snu, dlatego nie siedź do późna. Bądź odpowiedzialny i nie ulegaj złudzeniu, że ostatecznie jutro możesz dłużej spać, bo przecież nie trzeba jechać do pracy. Zachowuj wewnętrzną dyscyplinę, a nocne życie zostaw na weekend.

 

 

newsletter employer branding Otrzymuj employer brandingowe aktualności. Zapisz się:↓↓↓

Zapisując się na newsletter, wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie newslettera MarkaPracodawcy.pl zgodnie z Ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 26 sierpnia 2002r. (Dz. U. nr 144 poz. 1204). Wyrażają zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Brand Position wydawcę portalu MarkaPracodawcy.pl - zgodnie z Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997r. (Dz. U. nr 133 poz. 883). Jednocześnie oświadczam, że przysługuje mi prawo wglądu do moich danych oraz ich poprawienia i usunięcia.

Redakcja MP

Redakcja MP

Szanowni Państwo serdecznie zapraszamy wszystkich pracodawców do II edycji Friendly Workplace 2019 .

„Friendly Workplace” to wyróżnienie redakcji MarkaPracodawcy.pl dla firm, które mogą pochwalić się nowoczesnym podejściem w obszarze polityki personalnej i rozwoju pracowników.

Dołącz do programu. Poznaj szczegóły.

Aby otrzymać prospekt ze szczegółami prosimy o kontakt pod adresem: redakcja@markapracodawcy.pl

Dodaj komentarz

Click here to post a comment

ZAPISZ SIĘ JUŻ TERAZ!

Planujesz zwolnienia grupowe?  Bądź odpowiedzialnym pracodawcą i zapewniaj pracownikom profesjonalny outplacement. Profesjonalnie z gwarancją zwolnienia grupowe oraz outpalcement. Zobacz co w tych trudnych chwilach proponuje BIGRAM