5 sposobów jak kreatywnie wyróżnić ofertę pracy.

 
 
 

Ogłoszenie rekrutacyjne to przecież podstawowe narzędzie employer brandingowe. 5 sposobów jak kreatywnie wyróżnić ofertę pracy, aby zainteresować talenty, którymi my jesteśmy zainteresowani.

Codziennie rynek pracy zasilany jest nowymi głoszeniami o pracę. Znacząca większość stanowią ogłoszenia publikowane w internecie. Jest to najpopularniejsze narzędzie i kanał komunikacji pracodawców z pracownikami. Każdy pracodawca korzysta, lub będzie korzystał z tego narzędzia.

Dlaczego większość ofert pracy niczym się nie wyróżnia?

Ogłoszenie rekrutacyjne to przecież podstawowe narzędzie employer brandingowe. Każda firma ma tutaj szansę zaprezentować się jako atrakcyjny pracodawca. Odpowiednie przygotowanie ogłoszenia warto zacząć od małych kroków. Piszę ten tekst dalej i zastanawiam się, zapewne jak i Ty, kiedy ostatni raz miałam w ręku gazetę z ogłoszeniami? No właśnie. Wróćmy więc na pole interaktywne. Jak podaje serwis www.pracuj.pl w maju opublikowano 40 303 ogłoszeń o pracę, co oznacza wzrost liczby ofert pracy o 12% w porównaniu z analogicznym okresem w 2015 roku. Natomiast w całym drugim kwartale 2016 roku liczba ofert pracy w porównaniu z analogicznym okresem w 2015 roku zwiększyła się aż o 73%.

73% wzrosła ilość ogłoszeń o pracę w II kwartale 2016.

Ogłoszenia o pracę, chcąc nie chcąc są i raczej nadal będą najpopularniejszym narzędziem, za pomocą którego pracodawcy komunikują się z potencjalnymi pracownikami. Jest to kluczowe a czasami jedyne narzędzie employer brandingowe, z którego korzysta firma.

Ogłoszenie rekrutacyjne jak Brief.

Brief w języku marketingu i komunikacji to krótka (1 strona A4), informacja o projekcie/kampanii, z zakreślonym kontekstem, główną myślą, grupą docelową, celami i miernikiem sukcesu. Analogicznie ogłoszenie rekrutacyjne jest więc odpowiedzią na te pytania, zaprezentowane atrakcyjnym językiem i dopełnione wizualnym pomysłem kreatywnym.
Serwis www.praca.pl w przeprowadzonych przez siebie badaniach podaje, że ponad 70% ankietowanych chętniej zaaplikuje na ofertę pracy firmy, która aktywnie zarządza marką pracodawcy, a blisko połowa ocenia, że firmy te bardziej dbają o swoich pracowników.

48% respondentów uważa, że oferta pracy to podstawowe narzędzie employer branding.

W tym samym badaniu według 48% respondentów firmy powinny komunikować markę pracodawcy głównie bezpośrednio w ofertach pracy. Dochodzimy więc do setna sprawy. Wchodzę na jeden z większych portali z ogłoszeniami o pracę. Wybieram obszar i region. Naciskam enter. Skanuje wzrokiem nagłówki, czytam lead i znajduję kilka ogłoszeń, które mnie zainteresowały. Dodaje „do ulubionych” i otwieram jeden po drugim w zakładkach obok siebie. W marketingu korzysta się z tzw. badań „disaster check” – bezpośredniego porównania konceptów reklam czy produktów przed klientami/uczestnikami badania. W naszym przypadku mamy jak na dłoni wizerunek kilku pracodawców, którzy konkurują ze sobą o te same talenty, na tym samym rynku. Zachęcam do samodzielnego wykonania takiego „badania”. Nic nie kosztuje i nie trwa długo.

1 metoda – porównaj komunikację rekrutacyjną konkurencji.

Jest już za nami. Idźmy dalej. Tutaj nie jest już tak prosto. Nie ma jednorodnej struktury ogłoszeń, na ogół wygląda to tak: zakres obowiązków, wymagania, oferujemy. Z mojego punktu widzenia, w tym momencie zmieniam na perspektywę kandydata, w tym szymelu brakuje dwóch istotnych elementów: kontekstu/głównej myśli z briefu, która powie mi czy firma, jej kultura organizacyjna, atmosfera w pracy bądź inna charakterystyczna cecha zainteresuje mnie i będzie zgodna z moimi celami.

2 metoda – stwórz atrakcyjny lead ogłoszenia.

Zaprezentuj się, powiedz o firmie coś ciekawego, co będzie stanowić o jej unikalności. Niech to będą dwa zdania ale inspirujące, podkreśl to co masz najlepszego. Wyróżnij się. Drugim brakującym elementem jest zakończenie. Nie mam tu na myśli oczywiście „ Osoby zainteresowane prosimy o przesyłanie aplikacji klikając w przycisk aplikowania.” Zakończenie powinno stanowić CTA czyli Call to Action poprzedzone podsumowaniem, korzyścią, którą może zyskać pracownik aplikując do naszej firmy.

3 metoda – stwórz CTA z obietnicą korzyści dla kandydata

np. „rozwijaj z nami swoje pasje, kompetencje lub pozwól się dostrzec – prześlij swoje CV” Pozostaje nam cały środek ogłoszenia czyli: zakres obowiązków, wymagania, oferujemy. Tutaj wszystko zależy od grupy docelowej ogłoszenia, od szczebla i charakteru stanowiska i od …. naszego zaangażowania w tworzenie i copywriting oferty pracy.

4 metoda – pisz treść ogłoszenia używając języka korzyści.

Przedstaw zakres obowiązków, wymagania używaj czasowników, nie używaj równoważników zdań. Pisz w stronie czynnej. Używaj świeżego języka na przemian z językiem branżowym. Oczywiście nie spuszczaj z oka konkretów. Zawsze doprecyzuj wymagania najlepiej jak możesz, jasno zakomunikuj jakie korzyści oferuje Twoja firma i jeżeli to możliwe podaj informację o wynagrodzeniu np. w w formie widełek. Last but not least pozostaje nam część kreatywno-graficzna.

5 metoda – atrakcyjnie opakuj to co chcesz sprzedać

Postaraj się, aby Twoje ogłoszenie było „ładnie opakowane” Wykorzystaj np. motyw lub elementy używane w komunikacji marketingowej Twojej firmy. Jeżeli produkty są znane konsumentom z jakiegoś powodu porozmawiaj z marketingiem czy możesz skorzystać z ich haseł reklamowych lub lekko je zmodyfikować. Możesz wykorzystać charakterystyczne zdjęcie lub pokazać Twoich pracowników przy pracy – pomoże to kandydatom „poczuć atmosferę” a Tobie pozwoli budować wizerunek. Ponownie w badaniu serwisu www.praca.pl 44% ankietowanych wskazało, że marka pracodawcy najlepiej widoczna jest podczas uczestnictwa w wydarzeniach branżowych i targach pracy. To kolejne narzędzie employer brandingowe, z którego korzysta większość pracodawców. Tutaj również jest duże pole do budowania kreatywnego i angażującego wizerunku pracodawcy. A tylko takie działania mogą przyciągnąć talenty odpowiadające celom biznesowym firmy. A na tym Wam najbardziej zależy. Ale to już materiał na osobny artykuł.

Anna Arak-Stachacz.
Współwłaścicielka LoveJob creative&interactive employer branding.